Lang ventetid blir lengre på legevakten, men det er til pasientenes beste

FARGEKODER: Ring alltid før du drar til Follo legevakt. Allerede på telefonen vil sykepleier Marit Carlsen prøve å finne ut hvor i køen du hører hjemme. Avdelingsleder Cathine Kalmer er forberedt på at ventetiden kan gå opp i en overgangsfase mens de ansatte blir fortrolige med det nye sorteringssystemet.

FARGEKODER: Ring alltid før du drar til Follo legevakt. Allerede på telefonen vil sykepleier Marit Carlsen prøve å finne ut hvor i køen du hører hjemme. Avdelingsleder Cathine Kalmer er forberedt på at ventetiden kan gå opp i en overgangsfase mens de ansatte blir fortrolige med det nye sorteringssystemet. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Når Follo legevakt tar i bruk et nytt system 1. november, vil ventetiden i innkjøringsperioden gå opp. Målet er å sortere ut de sykeste pasientene raskt slik at de får riktig behandling så raskt som mulig.

DEL

SKI: Ikke alle pasientene som bruker Follo legevakt i dag, burde vært der. Noen er så syke at de skulle vært innlagt direkte, andre er så friske at de fint kunne ventet til fastlegen åpner neste dag.

At så mange henvender seg til legevakten, gjør at ventetiden kan bli lang. I en pasientundersøkelse i 2016 får Follo legevakt mange positive tilbakemeldinger. På ett felt scorer de likevel dårlig.

– Det pasientene hadde mest tilbakemeldinger på, var til tider lang ventetid, forteller Tove Kreppen Jørgensen, daglig leder på Follo lokalmedisinske senter, som Follo legevakt er en del av.

Viktig å fange opp dem som trenger hjelp raskt

– Det er stor pågang av pasienter på legevakten. Det som er viktig for oss, er å sortere ut de som er akutt og kritiske syke som vi må behandle først, understreker avdelingsleder Cathrine Kalmer.

For å bli enda bedre på å plukke ut de som må få komme først i køen, innfører Follo legevakt fra 1. november et nytt system, kalt Manchester Triage. Det er et standardisert opplegg som er godt utprøvd og allerede i bruk i mange deler av verden.

– Det er lagt opp slik at det skal fange opp dem som trenger hjelp raskt, sånn at man får rett pasient på rett behandlingsnivå, påpeker Kalmer.

Du må svare på spørsmål på telefonen

Follo legevakt holder til på Ski sykehus. Den er åpen fra klokken 18 om kvelden til sju om morgenen på hverdager, og er døgnåpen i helger og på helligdager. Du skal alltid ringe legevakten på det nasjonale legevaktnummeret 116117 først. Allerede der vil du fra 1. november oppleve å bli tatt imot på en litt annen måte enn tidligere. Legevakta vil helst snakke med pasienten selv, og du vil få mange spørsmål om din helsetilstand og personale. På den måten skal sykepleieren som betjener telefonen, kunne avklare hvilke pasienter det haster med og hvem som kan vente.

– Det hender vi får inn kritisk syke pasienter som ikke burde vært her, men som burde vært sendt rett til sykehus, forteller avdelingslederen.

De som kommer til legevakten, vil alltid bli vurdert på nytt av en sykepleier. Noen ganger vil det være nødvendig å ta enkle undersøkelser for å avklare hva som er galt og hvor mye det haster.

Ved hjelp av det nye sorteringssystemet vil Follo legevakt også bli tydeligere overfor pasientene om hvor lenge de må belage seg på å vente. Kanskje det er like greit å være hjemme og ta det med ro til fastlegen åpner, i stedet for å sitte på venterommet og vite at du er bakerst i køen.

Artikkeltags