Det italienske selskapet har to kontrakter til en verdi av over 3 milliarder kroner på Follobanen-prosjektet.
Det var Byggeindustrien som først omtalte saken i Norge, og siterte flere italienske medier.
Bransjebladet har snakket med flere leverandører som sliter med betalingene fra den italienske entreprenøren. Også i sommer var pengemangel tilfelle hos selskapet.
Bane Nor vil ikke intervjues av Byggeindustrien om saken, men skriver følgende i en e-post:
– Bane NOR skal ha møte med entreprenørselskapet Condottes ledelse i Roma torsdag. Vi kan bekrefte at Condotte har hatt likviditetsutfordringer siden i sommer og de arbeider med refinansiering av morselskapet. Hva det betyr i praksis for virksomheten i Norge, vil bli konkretisert i tiden fremover. Bane NOR kan forsikre overfor Condottes underleverandører og andre, at vi som byggherre aktivt følger opp Condottes situasjon for å sikre fremdriften i Follobaneprosjektet og for å sikre at underentreprenørenes interesser blir ivaretatt på en ansvarlig måte. Bane NOR vil også bidra til at Condottes underleverandører i Norge får jevnlig informasjon om situasjonen i tiden fremover, skriver anskaffelsesleder Jan Vormeland i Follobaneprosjektet, som også har med seg Follobanens prosjektdirektør Per David Borenstein i Roma.
Follobanen koster over 20 milliarder, og blir et helt nytt dobbeltspor fra Oslo S til Ski. Store deler av traseen går gjennom den to mil lange Blixtunnelen, fra Ekebergåsen til Langhus.
Prosjektet skal korte reisetiden sydover med over ti minutter.

Tunnelboremaskinen nærmer seg Ski, og snart må du gå omvei for å ta toget