Operasjef Anne Felberg byr på en elskovsdrikk

I det grønne: Hva med en elskovsdrikk i det grønne, inviterer operasjef Anne Felberg med Bunnefjorden i bakgrunnen.

I det grønne: Hva med en elskovsdrikk i det grønne, inviterer operasjef Anne Felberg med Bunnefjorden i bakgrunnen.

Av
Artikkelen er over 6 år gammel
DEL

FROGN: – Å sette en slugger som Stein Winge på en komisk opera er bare herlig. Det blir spennende å se hva han finner på.

Operasjef for Oscarsborgoperaen, Anne Felberg, smiler ved tanken og skåler – kanskje med en elskovsdrikk.
Rammen for nettopp en elskovsdrikk er til stede. Bunnefjorden et steinkast unna, to gamle isdammer på oversiden av en stor gressplen. På den ene dammen en andefamilie ute på dannelsesreise med de små. En stor gressplen omkranset av mye grønt. Og været slik man kan ønske seg en norsk sommer.

Dette er for tiden operasjefens paradis på Blylaget i nordre Frogn, hvor hun forbereder seg på operasommeren, som hun har gjort siden slutten av 90-tallet.

Tristan og Isolde

Den komiske operaen «Elskovsdrikken» har lite til felles med en norsk sommer. Heller ikke med Oscarsborg, hvor operaen skal spilles i august.

Vi er derimot på den italienske landsbygda, hvor bondegutten Nemorino er håpløst forelsket i den vakre og velstående Adina. Hun ler nærmest av hans tilnærmelser, og er mye mer opptatt av å lese fortellingen om hvordan Tristan vant sin Isolde ved hjelp av elskovsdrikk.

Befolkningen i landsbyen ber henne lese fortellingen for dem og uttrykker at de selv også gjerne skulle hatt en slik drikk. Slik starter historien om «Elskovsdrikken».

Underveis flørter en sersjant vilt med Adina og frir til henne, en omreisende kvakksalver kommer til landsbyen, han selger Nemorino en elskovsdrikk, men den har ingen virkning før hans rike onkel dør og etterlater Nemorino en stor formue.
Altså blott til lyst. Resten er opp til Stein Winge, som legger handlingen til vår tid.

Omgitt av stillaser

– Jeg ville at det skulle være en komisk opera i år, for neste år vil det garantert bli en lite komisk oppsetting i anledning 200-års jubileet for 1814, sier operasjefen i femti prosent stilling.

Den fikk hun etter at Oscarsborgoperaen kom med på statsbudsjettet.

– Jeg vil at Oscarsborgoperaen skal være kjent som en opera som byr på bredde. Ikke et ensemble som setter opp bare komisk opera eller bare har høydramatiske oppsettinger.

– Litt for enhver smak over tid kan være et fint motto.

23. juli startet starter de første prøvene i Borggården, da skal Kjetil Støa som den forelskede bondegutten Nemorino helle i seg elskovsdrikken i håp om vinne den vakre Adina, spilt av Lina Johnson.

Nemorino skal gjennom mange viderverdigheter før det går som han håper. 14. august er det première. Da vil aktørene og publikum være omgitt av stillaser i forbindelse med restaurering av muren rundt Borggården. Dette arbeidet vil pågå et par år, men det blir like fullt opera som vanlig.

På statsbudsjettet

– Alle skjønner at det er nødvendig å reparere toppen av ringmuren, som visstnok begynner å løsne. Det er en ekstra utfordring for oss, men Stein Winge har funnet løsningen for årets oppsetting.

– Mer sier jeg ikke, publikum må oppleve det selv.

«Elskovsdrikken» er den niende oppsettingen i regi av Oscarsborgoperaen siden oppstarten i 1998.
Det startet med Mozarts «Tryllefløyten», som ble gjentatt i 2003. Deretter fulgte «Den flygende hollender» (2004), «Carmen» (2007), «Tosca» (2008), «La Bohème» (2009), «Aida» (2010), «Cavalleria Rusticana/Bajazzo» (2011) og «Operafest» med høydepunkter i operalitteraturen (2012).

Forutsigbarhet

Det var først i 2010 Oscarsborgoperaen kom på statsbudsjettet som en distriktsopera.
I år er statstilskuddet på 1,9 millioner kroner.

– Å komme på statsbudsjettet var som å oppleve julaften, 17. mai og alle andre festligheter på samme dag. Det ga en trygghet i driften, en sikkerhet i bunnen. Det medførte at vi kunne ta skrittet fra dugnadsteater til profesjonell forutsigbarhet.

– Vi har alltid drevet med profesjonelle krefter, men forutsigbarheten betyr mye. Det betyr at vi også kan ta sjansen på å satse bredere og alltid ha kunstnerisk kvalitet som det viktigste målet.

Store utgifter

– Hvilke nyheter kan publikum glede seg over i år?

– Vi har det nødvendige, som scene, tak og stoler/amfi. Vi driver marginalt og kan ikke gjøre noen store investeringer, dessuten er det ikke Oscarsborgoperaen som eier området.

Operaen må betale leie av grunnen og har utgifter til båttransporten i tillegg til selve oppsettingen.

– Husk på at alt må fraktes med båt med unntak av scene og stoler. Det skaper mange logistikk-utfordringer. Men det er jo nettopp det at forestillingen spilles på en øy, spekket med historie, som gjør det så eksotisk.

Publikumssuksess

Oppsettingen av de to kortoperaene Cavalleria Rusticana/Bajazzo i august 2011, altså etter tragedien på Utøya og i Regjeringskvartalet 22. juli, medførte publikumssvikt og ga Oscarsborgoperaen en økonomisk baksmell og en gjeld på 1,8 millioner kroner. Dårlig vær var også en sterkt medvirkende årsak til resultatet.

– Hvordan er den økonomiske situasjonen for Oscarsborgoperaen i dag?

– Etter forhandlinger med kreditorene ble vi gjeldfrie pr. 1. januar i år.

– Nå satser vi på ny frisk med «Elskovsdrikken», som ble skrevet i all hast som en redningsplanke for Teatro della Canobbiana i Milano etter at en komponist ikke klarte å levere et bestillingsverk i tide. Det ble en publikumssuksess. Og har vært det siden, sier operasjefen.

Og tømmer glasset med sin personlige elskovsdrikk.
 

Artikkeltags