La lista høyt

JIe Zhang satte stor pris på å spille i Drøbak. Etter endt konsert så dro hun til med et ekstranummer, til stor glede for publikum.

JIe Zhang satte stor pris på å spille i Drøbak. Etter endt konsert så dro hun til med et ekstranummer, til stor glede for publikum. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Les lokale nyheter i ferien. Prøv oss i 5 uker for 5 kr.

Jie Zhang anses som en av de mest lovende solopianistene i Norge. Hun er uteksaminert fra konservatoriet i Shanghai, studert ved Norges Musikkhøyskole, studert under Professor Marian Migdal i Hamburg og under pianist Leif Ove Andenes i Oslo.

FROGN: Ad Astra’ konsertserie i Drøbak kirke er en fantastisk mulighet til en liten time med klassisk musikk fremført av de med et talent utenom det vanlige. For de som tok en pust i bakken denne lørdagen for å høre Jie Zhang, handlet det mer om musikken enn hvor den ble fremført.

Etter å fortalt litt om stykkene, setter hun seg foran flygelet. Hun er dypt konsentrert og man ser at hun innhenter mye energi før første tone kommer ut av flygelet. Og for de snaut femti som hadde tatt turen til Drøbak kirke denne lørdagen, så var det knapt noen som ikke satt som forhekset når fingrene til Zhang lekte seg med tangentene.

Hun holdt seg til Frans Liszt’ verker Valeè d’Obermann, Walderraushen (Consert Ètude) og Paganini’s Ètude i a moll.

Ikke bare teknikk

– Franz Liszt har så mange lag i musikken sin, forteller Jie Zhang etter konserten. Før, så syntes jeg hans verker kun handlet om teknikk, senere forstod jeg at selv om han skriver om landskap (som i Valeè d’Obermann), så handlet stykkene egentlig om livet. Å kunne formidle det han prøver å formidle handler om så mye mer enn teknikk, og jeg jobber mye med nettopp det.

At hun har formidlingsevnen i orden, er det ingen tvil om. For det er en følelsesladet affære å være tilskuer når Jie Zhang spiller. Å se henne bruke så mye energi i spillet sitt, samtidig som tonene flyter ut av flygelet og gir oss dramatiske bilder av høye fjelltopper, tordenvær, sildrende bekker og alt det dramatiske en tur ut i naturen kan gi, ja da er det en ren nytelse å være publikum.

Mer å hente

– Innholdet er så viktig i disse verkene, forklarer hun, og hvis jeg kan komme med en anbefaling så oppfordrer jeg de som vil høre mer, å høre på Années de pèlerinage (Years of Pilgrimage), som Valeè d’Obermann er hentet fra. Der er det virkelig mye bra. Kanskje andre opplever det samme som meg, at man må høre disse stykkene mange ganger for å oppdage alle de lag Liszt har lagt inn i stykkene sine.

Ekstranummer

Jie Zhang er født i Shandong-provinsen i Kina, og var fem år når hun begynte å spille piano. I 2010 vant hun, som den første utlendingen, Prinsesse Astrid musikkpris. Hun fikk Eva Knardahl's talentpris i 2007 og to ganger hun har blitt tildelt stipend av ConocoPhillips.

Etter endt dyst i Drøbak kirke lørdag formiddag, mottar Jie Zhang stor applaus fra de fremmøtte, som på ingen måte så ut til at de hadde lyst til å forlate plassene sine. Zhang spør da om det er noen som vil høre litt til, før hun som ekstranummer drar oss over til det Kinesiske landskapet og fremfører et klassisk kinesisk stykke for piano.

TILBAKE TIL BADEBYEN.NO

Artikkeltags