Korslag med høygafler

Med høygafler: Tore fra Kroer-koret anført av solisten Therese Løvhaug (i midten) i en fengende versjon av «Hooked on a feeling». Dette var ett av ni kor som konkurrerte under ÅsEnsemblets «Tour de Kor». foto: ole kr. trana

Med høygafler: Tore fra Kroer-koret anført av solisten Therese Løvhaug (i midten) i en fengende versjon av «Hooked on a feeling». Dette var ett av ni kor som konkurrerte under ÅsEnsemblets «Tour de Kor». foto: ole kr. trana

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Tore fra Kroer-koret stilte med høygafler under korslaget i Ås. Om det hjalp kommer vi tilbake til.

DEL

ÅS: Tenk deg en situasjon hvor den blå-blå regjeringen, for å spare penger, bare skulle tillate ett kor i hver kommune. Hva de nå skulle spare på det. Hvilket kor skulle det i så fall bli - i Ås for eksempel?

Det vil kreve en korkonkurranse med utstemming, en altfor frittalende jury og en programleder uten selvkritikk, akkurat som på tv.

Dette er konseptet for ÅsEnsemblets nye musikalske fremstøt med tittelen «Tour de Kor», som har tre forestillinger i Ås kulturhus denne uken.

Konkurranse med ni kor

Gjennom korkonkurransen ble vi kjent med følgende kor: Tore fra Kroer-koret, Rustad frilynte arbeidskirkekor, Søråsteigens separasjonskor, Lavterskel- koret, Det nye lavterskelkoret, Lavkarbosingers, Kjærlighetskoret, Fifty shades of Ås og selvsagt ÅsEnsemblet.

De bød på tilsammen 16 kjente melodier arrangert for kor gjennom like mange tablåer. Det er riktigere å kalle det sceniske konsertinnslag.

Korsangernes far

Det er ingen hemmelighet at ÅsEnsemblet utgjorde samtlige kor i forskjellige kostymer og med dertilhørende koreografi. Tidvis meget imponerende med klar diksjon, god samklang og stor grad av ensemblefølelse, også når det er en smule krevende koreografi ved Tomas Glans.

Åpningen med koret til Tore fra Kroer, han som er far til alle korsangerne, var en knallbra innledning. Korets fremragende førstesolist, Therese Løvhaug, var en flott leder for bondetampene, utstyrt med høygafler gjennom «Hooked on a feeling». «Tore» selv, Joachim Syversen, ga en følsom og fin tolking av «Caravan of love».

Kjærlighetskoret

Korene entret scenen i tur og orden med sine særpreg. De frilynte fra Rustad med en fengende variant av «Never leave me alone» og det kjønnsblandede separasjonskoret, som ikke klarte å synge de samme sangene og heller ikke på likt. Det gjorde derimot trioen med de lave tersklene i sin innlevende versjon av «The Rose». Roser til Therese Løvhaug, Silje Brenna-Hansen og Inger Torbjørnsen.
Kjærlighetskoret, en parodisk fantasi over foreldregruppa på Steinerskolen, stilte i flagrende gevanter i et morsomt innslag rundt den vakre «I kärlekens tid», «Love is all around» og «Jeg vil bare ha en mann».

Mer lær og pisk

Konkurransens mest sensuelle nummer sto Fifty shades of Ås for, anført av korets dyktige dirigent og kunstneriske leder, Inger Torbjørnsen. Iført lær og pisk ledsaget hun koristene gjennom «You`re my first, my last, my everyting.
ÅsEnsemblet avsluttet det hele med fem varianter av Adeles «Rolling in the deep»: én med fullt trøkk, en klassisk versjon, som folkevise, gospel og abstrakt sang. Her overbeviste koret både juryen og publikum.

Spenstig konferansier

Hvis dette var en konsert med profesjonelle hadde vi trukket for litt rusk her og der, blant annet tidvis manglende vokal dynamikk. Da hadde terningen vist fire øyne.
Masse sangglede, mye sjarm og energi gir et terningøye til.
Medvirkende til «ekstraøyet» er også den spenstige og småtøysete konferansieren, Trond Nielsen, som kledde rollen godt. Sterkt medvirkende var også den musikalske trioen under ledelse av André Bongard.
Hvilket kor som vant? Ås- Ensemblet, selvsagt!

Artikkeltags