– Ikke dropp dette måltidet!

Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Barna dine trenger nemlig mat mellom skole og trening.

DEL

Lange skoledager som etterfølges av fritidsaktiviteter, kan være krevende for barn og unge, særlig når de vokser.

– En god matpakke på skolen er alfa og omega, men ikke glem det viktige måltidet mellom skole og trening, sier ernæringsfysiolog Linn Anne Bjelland Brunborg i Orkla Foods Norge til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Dette måltidet er selve resepten på ny energi, bedre konsentrasjon og gode prestasjoner etter en lang skoledag. Da vil også motivasjonen for og utbyttet av ettermiddagstreningen bli mye større.

Bjelland Brunborg mener det ikke nødvendigvis er slik at mellommåltidet trenger å bli nok et element i tidsklemma.

  • Les også: – Foreldre trenger god opplæring

Enkelt og effektivt

– Mange blir stresset av kreative tips om bugnende matpakker med hjemmebakt brød og stjerneformede agurker. Men matpakker og mellommåltider trenger ikke å være avanserte for å gi en god effekt, sier hun.

Ernæringsfysiologens tips er å ha ferdig kuttede grønnsaker som kålrabi og gulrøtter liggende klart i kjøleskapet. En banan, et eple eller en neve sukkererter er også greit å ta med seg i farten, anbefaler hun.

– Hvis tiden strekker til, vil en grov brødskive med jernholdig pålegg som for eksempel leverpostei gi jerntilskudd. Da vil barna bli mindre trøtte og samtidig få rikelig påfyll av energi. En paprikaring på toppen eller et glass appelsinjuice ved siden av, er ikke bare pynt og farge, men gir tilskudd av C-vitamin, og det hjelper jernopptaket i kroppen, forklarer Bjelland Brunborg.

Vaner hjemmefra

Forskning viser at barn tar med seg matvaner fra barndomsårene inn i voksen alder og gir disse videre til sine barn igjen.

– Hva barna venner seg til, både når det gjelder hva de spiser og mønsteret de følger, overføres også i stor grad til voksenlivet. Derfor er vi opptatt av at et variert kosthold i barndommen legger føringer for holdningene man får senere, sier hun.

De siste årene har nordmenn generelt blitt flinkere til å spise sunt. Helsedirektoratets årlige kartlegginger viser at sukkerforbruket er redusert med hele 15 kilo i året siden 1990-tallet. Samtidig vet Bjelland Brunborg at barn på et tidlig tidspunkt tar til seg foreldrenes kosthold, både med hensyn til hva de inntar og hvor ofte de spiser.

Matgave

Ulik kunnskap om ernæring og valg av mat, samt det barna tilegner seg hjemme, er hovedårsakene til at helseforskjellene i Norge bare øker og øker.

– Riktig kosthold vil påvirke barnas prestasjoner på skole og trening. Derfor er gode matvaner en fantastisk gave å gi til barna sine, sier den engasjerte ernæringsfysiologen. (ANB)

Artikkeltags