Genforskere: Du eldes saktere av å drikke en iskald øl hver dag

Foto: Sara Johannessen / SCANPIX

Ifølge forskere er det bare bra for deg å drikke litt øl hver dag. Dette bildet er fra Roskilde der konsumet nok overstiger "litt". Foto: Sara Johannessen / SCANPIX Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Forskning på sitt aller, aller beste.

Er du ikke abonnent ennå? Prøv ØB+ og papiravisen i fire uker for kun 99 kroner

Det høres for godt ut til å være sant, men amerikanske genforskere har funnet at det slett ikke er så dumt å nyte en iskald øl om dagen. Det melder Nettavisen/Side3.

Les også: Slik gjør du en varm øl iskald på 60 sekunder

Alt levende eldes, men mennesker eldes forskjellig.

Vi snakker om alder på to måter, din kronologiske alder og din biologiske. I praksis kan din biologiske alder være høyere eller lavere enn antall år siden du ble født.

Nå har forskere ved Universitetet i Iowa utført en studie på vegne av American Society of Human Genetics (ASHG) hvor de har sett på hvordan røyk og alkohol påvirker din biologiske alder.

Ikke overraskende har røyking en alvorlig negativ effekt på aldringen, men studien avdekket også en heldig konsekvens av moderat alkoholforbruk.

- Moderat bruk av alkohol, en eller to enheter om dagen, korrelerte med den sunneste aldringen, mens veldig lavt eller høyt forbruk ble koblet til raskere aldring, skriver ASHG i en pressemelding.

They estimated each person’s biological age using a previously validated epigenetic “clock” [...].

Then, they calculated the difference between biological age and chronological age, and assessed the relationship between tobacco and alcohol use and premature aging.

They found that all levels of exposure to smoke were associated with significantly premature aging. Interestingly, moderate alcohol use – about one to two drinks per day – was correlated with the healthiest aging, while very low and high consumption were linked to accelerated aging.

Ifølge genforskerne fører altså veldig lavt alkoholforbruk til at en eldes biologisk raskere. Det er med andre ord, slik vi tolker det, sunnere å drikke en iskald øl om dagen enn å la være. I motsetning til hva oppførselen kan tyde på, blir en derimot ikke yngre og yngre jo mer en drikker.

Artikkeltags