Gå til sidens hovedinnhold

Frenetisk cembalotempo i Drøbak

Artikkelen er over 7 år gammel

DRØBAK: Den verdenskjente cembalisten Ketil Haugsand spilte lørdag i Drøbak kirke, som en del av Sommerkonsertene i Drøbak.

Han spilte suiter fra tre forskjellige komponister: Louis Marchand, Antoine Forqueray og Johann Sebastian Bach. Haugsand spilte dem raskt og presist, det gikk i fryktelig raskt tempo gjennom den drøye timen konserten varte. Cembalisten roste konsertarenaen, og likte klangen kirkerommet ga tonene hans.

– Det er praktfullt i Drøbak. Drøbak kirke er fantastisk, den gir ingen lang etterklang, alt høres ordentlig ut. Det er et klart og tydelig lydbilde, roste musikeren etter sin første opptreden i kirken.

Det er mine favorittstykker! Bach er Bach, Marchand er Marchand og Forqueray er Forquray, konkluderer han med, før han legger til.

– Det er kjempeting som foregår i den musikken.

LES OGSÅ: Kreative ungdommer viste frem kunstene sine

Cembaloen hadde sin storhetstid i Barokken på 1700-tallet, men har de siste hundre årene blitt mer og mer fortrengt av klaveret som instrument. Haugsand trekker frem sitt instrument ut av glemmeboken til publikumet.

– Folk får et forhold til cembalo når de hører sånn musikk. Ingenting låter som cembalo. Folk blir veldig kjærlig påmint om at cembaloen finnes, forklarer han.