Nå er det lengden som teller

OVER 12 METER: Vogntoget i bakgrunnen skal levere utstyr som skal brukes når Oslofjordtunnelen stenges for natten og nye sikkerhetstiltak skal på plass. Nå er det forbudt for kjøretøy over 12 meter å kjøre gjennom tunnelen. ALLE FOTO: CHRISTIAN CLAUSEN

OVER 12 METER: Vogntoget i bakgrunnen skal levere utstyr som skal brukes når Oslofjordtunnelen stenges for natten og nye sikkerhetstiltak skal på plass. Nå er det forbudt for kjøretøy over 12 meter å kjøre gjennom tunnelen. ALLE FOTO: CHRISTIAN CLAUSEN

Av
Artikkelen er over 6 år gammel
DEL

MÅNA: Etter brannen i et vogntog St. Hans-aften i fjor ble Oslofjordtunnelen stengt for tungtrafikk. Nå er det lengden som teller.

23. juni 2011 begynte det å brenne i et polsk vogntog på vei gjennom Oslofjordtunnelen. Da tunnelen åpnet igjen 8. juli, var det bare for kjøretøy under 7,5 tonn.

Tungtrafikken skulle bort fra tunnelen mens Statens vegvesen og brannvesenet la hodene i bløt for å finne ut hvordan nye ulykker skal unngås.

Fra 27. februar var det igjen fritt frem for tyngre kjøretøy i den 7,4 kilometer lange, undersjøiske tunnelen. Med to unntak: det er fremdeles forbud for kjøretøy lastet med farlig gods og for kjøretøy over 12 meter.

Se bildene fra tunnelbrannen 23.juni 2011

70 centimeter for lang

Mandag formiddag ble en mellomstor bil med campingvogn stoppet og kontrollerte etter å ha kjørt fra Hurum til Frogn gjennom Oslofjordtunnelen. Målebåndet viste 12,7 meter, 70 centimeter lengre enn tillatt.

– Det er nok mange som kjører med henger eller campingvogn i Norge som ikke tenker på om de har lov eller ikke, sier Oddgeir Blokkum, trafikkoordinator i Follo politidistrikt.

8000 kroner i bot

Like etter ble nok et kjøretøy stoppet. Denne gangen var det en stor semitrailer fra Estland på 16,6 meter.

Begge sjåførene blir anmeldt og vil bli presentert for et forelegg på 8000 kroner for ikke å ha overholdt forbudet mot kjøretøy over 12 meter.

Fra 7. juli i fjor til forbudet mot kjøretøy over 7,5 tonn ble opphevet fra 27. februar, anmeldte Follo politidistrikt ti sjåfører for brudd på forbudet. Halvparten var norske, halvparten fra Øst-Europa. Etter anmeldelsen har de fått forelegg på 8000 kroner.

Snudde trafikken første uken

Etter at forbudet mot tungtrafikk ble opphevet og de nye forbudene trådte i kraft, har Statens vegvesen, i samarbeid med de to politidistriktene på hver side av tunnelen, hatt daglige kontroller.

Den første uken stoppet de sjåførene og forklarte dem at de var i ferd med å gjøre noe galt. De som snudde frivillig, fikk gå.

Bortsett fra fire sjåfører, en norsk og tre fra Øst-Europa, som insisterte på å kjøre gjennom tunnelen på tross av forbudet, ble ingen anmeldt.

Les også:

– Ryktet spredd seg fort i Norge

Nå er silkehanskene lagt bort og anmeldelsesblokken hentet frem.

– Vi ser at transportnæringen tilpasser seg. Nå er det mange vanlige lastebiler som kjører gjennom tunnelen og sjåføren hilser til luen.

– Ryktene sprer seg fort i det norske miljøet. Nå håper vi at det også sprer seg til utlandet, som Polen og Estland, understreker trafikkoordinatoren i Follo politidistrikt.

Fartshumper ved tunnelløpet

Fartsgrensen gjennom tunnelen ble etter brannen senket fra 80 til 70 kilometer i timen. Fartsgrensen ved inngangen til tunnelen er satt ned til 40 kilometer. Det er også laget fartshumper.

– Det er mindre fare for varmgang i bremser når det går sakte og de starter i 40 og ikke stuper inn i tunnelen i 80 kilometer i timen og må bremse kraftig ned, forklarer Blokkum.

Artikkeltags