Hvor ble «damen» av?

En svært så ung «Prinsesse Ragnhild» i 1981, samme året som skipet ble satt i trafikk.

En svært så ung «Prinsesse Ragnhild» i 1981, samme året som skipet ble satt i trafikk.

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

«Prinsesse Ragnhild» seilte for godt ut av Oslofjorden i desember 2004. Den stolte «dame» hadde da trafikkert Oslo-Kiel i 23 år. Men hvor ble «damen» av?

DEL

DRØBAK: I 23 år var «Prinsesse Ragnhild» et kjent og kjært syn for oss i Drøbak. I løpet av disse årene hadde skipet utrolige 5000 passeringer igjennom Drøbakssundet.
Mange har lurt på hvilke oppgaver passasjerfergen har hatt siden. Her er en liten oppsummering med Drøbak-karen Ole-Bjørn Wiig som kilde. Wiig var i sin tid sikkerhetssjef og førstestyrmann ombord i «Prinsesse Ragnhild».

Døpt i 1981

31 januar 1981 lå skipet til kai ved Bollhørnkai i Kiel der dåpsseremonien fant sted. Drøbaksmannen og kaptein, Petter H. Norstrøm, hadde overoppsyn med byggingen av skipet på Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) Han tok skipet til Oslo, hvor det ble satt i fast rute mellom Oslo-Kiel.

Bygd på

I januar 1990 kunngjorde Jahre Line at de skulle bygge på skipet, fordi ruten var så populær. Større tonnasje var nødvendig, og i februar samme år ble skipet sendt til Horten Verft for ombygging. Der ble en seksjon med 36 nye lugarer heist på plass forut over broen.

Dette var bare første fase i oppgraderingen. Det ble også planlagt en forlengelse og en ombygging i 1991, som skulle gjøre «damen til Norges største og flotteste cruiseferge.
I mellomtiden hadde Jahre Line fusjonert med Norway Line, og endret navn til Color Line. Skipet ble formelt registrert under Color Line 14 september 1990, og endret hjemmehavn fra Sandefjord til Oslo.

Til Spania

Skipet ble bygget opp i Cadiz i Spania fra oktober 1991, under kommando av kaptein Petter H. Norstrøm. Første tur etter ombyggingen gikk fra Oslo til Kiel 15 juni 1992.
Skipet seilte jevnt og trutt strekningen til desember 2004. I juli 2002 ble det kjent at Color Line hadde besluttet å bygge Color Fantasy, som skulle bli verdens største cruiseferge med bildekk, og erstattet Prinsesse Ragnhild desember 2004.

Nye oppgaver

«Prinsesse Ragnhild fikk da nye oppgaver, og startet i rute mellom Bergen-Stavanger /Hirtshals i april 2005.Innen den tid for Christian IV på ruten Kristiansand-Hirtshals. Havnen i Hirtshals var ikke dimensjonert for å ta imot så store skip, og måtte derfor utvides. Båten er det største skip som noensinne har besøkt Hirtshals Havn.

Etter to år på Vestlandet ble ruten lagt ned. 8. januar 2008 ble «Prinsesse Ragnhild» erstatter for Color Festival på ruten mellom Oslo og Hirtshls. Men det ble ikke ønsket resultat, og «damen» ble lagt ut for salg. var 6. mai 2008. 9. mai forlot skipet Oslo for siste gang med norsk flagg i gaffelen. Opplag i Sandefjord ventet.
Interessenter meldte seg etter hvert. 3. september Ble den staselige dame solgt til Celebration Cruise Holdings, Nassau, Bahamas. En epoke i Oslofjorden og langs kysten var dermed over.
I disse dager pågår Overtagelse av det nye rederiet. Hun vil bli omdøpt til Bahamas Celebration. I fra opplag i Sandefjord blir nå kursen satt for Bahamas. Ved ankomst Bahamas, skal hun bygges om litt for deretter settes inn for Imperial Majesty Cruise Line på 2-3 dagers cruise i det karibiske hav. Om Drøbaksfolk skulle legge ferien ned til de breddegrader kan de kanskje se damen igjen under nytt flagg.

Prinsesse Ragnhilds vitale mål etter ombygginger:

Lengde 205 meter. Tonnasjen er på 35855 Brt. 1515 Passasjerer kan kose seg om bord. På bildekket er det plass til 650 Personbiler, og 50 Trailere. (Da 150 Personbiler) Mannskapet er på 141-180 Til fremdriften ligger det to stykker Stork-Werkspoor maskiner som hver yter 9705 KW

Artikkeltags