Denne appen skal hjelpe hudleger – skal sette diagnoser og skrive ut resept over nettet

BAK MÅL: Mohammad Rizvi og Amandip Sangha synes det er hårreisende at mange pasienter må vente elleve måneder på å få hudlegekonsultasjoner.

BAK MÅL: Mohammad Rizvi og Amandip Sangha synes det er hårreisende at mange pasienter må vente elleve måneder på å få hudlegekonsultasjoner. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Oppegård-selskapet Dermatolog.no vil gi brukerne en hudlegevurdering på mindre enn to døgn. – Målet er at det skal avlaste den offentlige helsetjenesten, og gi kortere ventetid for de som trenger det, forteller Mohammad Rizvi.

DEL

SKI: Mohammad Rizvi, som jobber som lege med spesialisering innenfor hudsykdommer, er en av grunnleggerne bak mobilappen Dermatolog.no, som skal lanseres i første kvartal av 2018.

– Med denne appen kan helsepersonell sende bilde av en pasients hudplager til en hudlege. Hudlegen vil deretter vurdere bilde og gi en diagnose, sammen med en beskrivelse av hvordan den kan behandles og en e-resept.

Kan ikke diagnostisere alle

Likevel er han åpen om at en hudlege ikke kan fjerndiagnostisere alle henvendelser kun basert på bilder.

– Systemet er laget for de konsultasjonene som ikke trenger fysisk oppmøte. Målet er at appen skal avlaste den offentlige helsetjenesten, og gi kortere ventetid for de som virkelig trenger det, forteller han.

Han forteller at siden hudfaget er et visuelt fag, så kan man løse mange problemer ved kun å se et bilde.

– Forskning viser at det er over nitti prosent sannsynlighet for at en hudlege vil gi den samme diagnosen ved en fysisk konsultasjon som på et bilde.

Bare én hudlege i Follo

I følge Rizvi er det lange ventelister og mangel på hudlegedekning i hele Norge, og i Follo finnes det kun én hudlege. I de verste tilfellene må pasienter vente i nesten ett år før de får behandling.

– Det er hårreisende at mange må vente i opptil elleve måneder på hudlegetjeneste i dagens samfunn. Jeg synes det er helt bak mål, for det er mange pasienter som ikke hadde trengt å vente i det hele tatt, sier han.

Han forteller at det kan være upraktisk og vanskelig for mange pasienter, blant annet eldre personer på sykehjem, å oppsøke lege for en fysisk konsultasjon. Han håper derfor at appen kan spare pasientene for mange unødvendige vanskeligheter, i tillegg til at de har mulighet til å få et raskere svar på sine plager.

– Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft i forhold til befolknigstallet. Det er viktig å kontakte lege angående dette dersom man er bekymret, og denne appen kan forhåpentligvis gjøre at de blir mer tilgjengelige.

Må oppdages tidlig

Kirsten Haugland, avdelingssjef for forskning og forebygging i Kreftforeningen, er ikke kjent med detaljer om hvordan appen vil fungere når den blir lansert, men hun mener det er positivt at helsepersonell kan bruke et slikt hjelpemiddel for å stille føflekkreftdiagnose i et tidlig stadium.

– Det er gjennomsnittlig nesten en person i Norge som dør av føflekkreft hver dag. Det er viktig at man oppdager føflekkreft tidlig, for da kan det opereres bort og man er ferdig med det. De fleste går det bra med, men føflekkreft blir alvorlig når det går så lang tid før man får diagnosen at kreften har spredt seg, forteller hun.

Hun mener at siden føflekkreft synes utenpå, er det nærliggende at helsepersonell kan bruke en slik app for å gjøre behandlingen raskere og mer effektiv.

Laget til helsepersonell

I første omgang er det kun helsepersonell som kan bruke appen for å få en spesialistvurdering av sine pasienter Blant annet kan den bli brukt av fastleger, helsepersonell på sykehus, sykehjem, rehabiliteringssentre og på sentre for psykisk utviklingshemmede.

– Helsepersonellet sender oss et bilde av plagen til pasienten, og deretter får de en diagnose. I tillegg får de informasjon om hvordan de skal behandle skaden, og en e-resept dersom det er nødvendig, forteller Rizvi.

På sikt kan det hende at privatpersoner kan sende egne henvendelser direkte til en hudlegespesialist. Firmaet har også ambisjoner om at dette tilbudet om telemedisin kan bli utviklet for alle ulike medisinske spesialiteter i framtiden.

Artikkeltags