Nesoddtangen rundt

Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Startstedet er stor P-plass ved Berger stadion etter 17 km fra Nesset langs Fv. 156 utover østsiden av Nesodden. Følg gangvei etter veiundergang til venstre og straks etter bred sti og gangvei til høyre ut på Bergtunveien og forbi Ekelund eldresenter. Ta rett etter Bergerveien ned til høyre, svingete grusvei nederst.
I krysset med Ekornveien står det tydelig skiltet «Kyststien», som kommer opp veien fra Brevik brygge (1), en 150 m lang avstikker med infotavle på bryggehuset og kort sti videre til nabobrygga Fjordvangen. Nå er vi på Kyststien mellom Blylaget og Nesoddtangen, som turen følger videre nordover.

Fra Berger brygge

Fra enden av Ekornveien fører kort sti til en neste vei langs sjøen, Hellvikstrand. Den passerer idylliske Hellvikbukta med noen badehus og sandstrand, med Hellvik brygge rett etter. Ta her til venstre og straks Hellvikalleen til høyre, mot P-plass Hellviktangen. Stedet er vel verd et besøk, men Kyststien videre følger sti til venstre ved nr. 56, på gangvei mellom inngjerdede eiendommer.

Stien kommer ned på gangvei langs Ursvikbukta, med utsikt mot Hellviktangen og inn til Oslo, og med infotavle Hellvik skog. Ute i bukta ligger gamle badehus og på venstre side den store prakteiendommen Skoklefaldstrand. Følg Ursvikveien videre, med kort avstikker ned til Ursvik brygge.

Fra enden fortsettes Gamle Ursvikvei som bred sti, ut på først Bangs vei og så Edvards vei ned til Oksval brygge med stor småbåthavn (2), og info-tavle på bryggehuset - her 5,5 km fra Berger.

Fortsett Nedre Movei, og ta første asfaltvei ned til høyre forbi Buhrestua renseanlegg og inn på gangvei. I stidele er det skiltet Lagbokta til høyre, en kort avstikker ut til noen badehus på svaberg utenfor en fredelig liten bukt (anbefales). Fortsett etter stidelet i 150 m til et neste stidele skiltet «Friområde», en kort avstikker til svaberg med panoramaskue. Fortsett Lagveien opp til hovedveien og gangvei ned til Nesoddtangen brygge, med Signalen (3) og stor bussholdeplass og bryggeanlegg for Nesoddbåtene (4).

Videre til Kavringen

Fortsett inn Bergveien, skiltet Hornstranda og ved nummer 7 inn på kort gangvei over i veien Gråbeinberget. I veidele tar man til høyre, det samme i svingen i Edv. Jacobsensvei, der det etter 20 m, ved nr. 25A, er skiltet Flaskebekk ned gangveien Kleiva ved garasje. Den kommer ned på grusvei og videre som asfaltvei ut i bilveien ned til idylliske Flaskebekk brygge. Fortsett første vei til høyre, skiltet Strandpromenaden, forbi badehus på rad og rekke (5) og opp gangveien Promenadebakken til asfaltvei. Ta til høyre på oversiden av stort hvitt hus og så ned til høyre, der Vardeveien går opp til venstre.

Idyllen Sjøstrand brygge krysses, med utsikt mot Ildjernet og Sunnaas. Fortsett opp trapper med gammelt rekkverk (Trollkleiva) og på asfaltvei til høyre til veien ender. Følg sementert gangvei ned forbi Trollbogen, med utsikt mot Steilene og øyene Ildjernet og Kavringen, en kort avstikker som anbefales.

Ta gangvei opp til venstre ved nr. 27, der det ellers står Kavringstrandveien. Den kommer opp til asfaltveien Maristien ved nr. 10. Ta i første veidele Vardeveien til venstre og straks etter Tjernbakken til høyre. Man kommer ut på hovedveien (Fv. 157) ved Innfartsparkering og tar til venstre i 100 m forbi Flaskebekktjernet bussholdeplass. Fortsett Gamle Skoklefaldvei til høyre langs Flaskebekktjernet (6) i til sammen 900 m, forbi idyllisk rasteplass og utsikt mot alpinbakken, i veidele til høyre. Der veien ender ved P-plass går man rett frem og kommer straks inn på det store lysløypenettet i området. Det er nå snaue 1,5 km til Berger stadion på gangvei som krysser strømlinjetrasé. I skiltet stidele ved den gamle husmannsplassen Isakstubråten tar man til venstre, skiltet Berger stadion.