Hotellferie i sommer? Ikke gå omveier

BESTILL OPPHOLD DIREKTE: Innsender Olaf Vangstein er klar i sin mening.

BESTILL OPPHOLD DIREKTE: Innsender Olaf Vangstein er klar i sin mening. Foto:

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Jeg driver selskapet Norsk Hotellrådgivning og er noklandets mest erfarne rådgiver innen hotellbransjen. Hele mitt yrkesaktive livhar jeg viet til hotellbransjen. Etter hotellfagskole i 1972 og til og med 1995arbeidet jeg som mellomleder og leder ved flere norske hoteller. Min kone ogjeg var blant annet ledere av Ås Hotell i perioden 1981 til 1987. Etter Ås ogfrem til 1995 var jeg administrerende direktør på Sanderstølen Høyfjellshotelli Valdres.

Også hotellbransjen har vært igjennom en gigantisk krisesiden Coronaviruset gjorde sitt inntog i Norge.

Bare i april falt losjiomsetningen for de norske hotellenemed nesten 1 milliard kroner. Dette er kun omsetning for overnatting utenfrokost, moms og diverse provisjoner. Antall solgte rom gikk ned med 82.5 % april. Tapet i mai er nok likestort

Hotellene kommer ikke til å ta igjen det tapte, selv med engod sommersesong. Høyst sannsynlig blirhøsten og resten av året en vanskelig periode. Smittefaren blir værende blantoss og antall besøkende til Norge vil falle dramatisk i forhold til tidligereår.

Det er mange «kanaler» som en gjest kan bruke for å bestillehotellopphold. Mange er muligens noe usikre på hvilke kanaler man skal bruke.

Jeg har noen råd i den sammenheng, følger man rådene erdette til en stor fordel for hotellene.

Det er som nevnt mange kanaler som kan brukes for å bestillerom. Noen av disse er Momondo, Booking,com, Expdeia, Trivago, Tripadvisor m.m. Dissekanalene går under betegnelsen OTA (Online Travel Agents) og har blitt betydeligeog store aktører innen reservasjonssyklusen.

OTA’ene hevder at ved å bruke disse kanalene får man delaveste prisene for hotellopphold. Dette er ikke riktig. Jeg har undersøktprisene på en rekke hoteller. Jeg plukket en tilfeldig natt i juli for denne«undersøkelsen». Det er hotellet i Oslo, Gardermoen, Bergen og Trondheim somjeg har brukt i undersøkelsen.

I 23 tilfeller fant jeg de laveste prisene på hotellenesegne hjemmesider, ikke på OTAs egen sider. I 15 tilfeller var prisen lik mellomhotellet og OTA selskapet Til slutt det var kun i 4 tilfeller hvor OTAselskapene oppga lavere priser enn hotellenes egne hjemmesider. Det skilte kunnoen få kroner i de tilfeller hvor OTA selskapene lå lavere i pris.

Som en illustrasjon til dette kan jeg nevne: Dersom dubestiller via selskapet booking.com på Clarion Hotell Havnekontoret i Bergen,for øvrig et meget flott og koselig hotell, må du betale kr. 2 140,- viaOTA selskapet og kr. 1 672,- dersom du går direkte. Gjennomsnittsprisene for disse hotelleneligger på kr. 1 081,- dersom booker direkte, Expedias gjennomsnittsprisligger på kr. 1 145,- og booking.com ligger på kr. 1 222,-.

Det er meget viktig i denne sammenheng å være klar over atnår man bestiller via et OTA-selskap må hotellene må betale en skyhøy provisjon.For frittstående hoteller uten kjedtilknytning kan provisjonen bli over 20 %.De største kjedene har klart å forhandle seg ned i provisjon, men de betalerfortsatt mye for å ta imot disse bestillingene. 15 % er ikke unormalt.

Dette er penger som forsvinner ut av landet. OTA selskapeneer store internasjonale selskaper. Om provisjonen havner i skatteparadisereller andre land er usikkert, men en ting her klinkende klart pengene kommerikke til å være med på å sikre hotelldrift og norske arbeidsplasser.

Skal du booke hotell og er usikker på hvilket hotell du skalvelge er mitt forslag følgende.

Det er et flott nettsted som heter Tripadvisor. (www.tripadvisor.com).Her kan gjester legge inn kommentarer og synspunkter på hoteller som er besøkt.Det er svært mange gode og velbegrunnede synspunkter på hotellene. Alt frasupert til forferdelig. Dette ergjestenes oppfatning og er ikke krydret av en subjektiv hotellselgerssynspunkter på sitt eget hotell. Bruk denne kanalen til å finne frem til hvilkehoteller som du velger for oppholdet.

Når du har bestemt deg, anbefaler jeg det om å gå inn påhotellets egne hjemmesider for å gjøre din bestilling. Du kan selvfølgeligringe til hotellet eller sentralt til kjeden dersom det er et kjedehotell somdu velger.

Hva oppnår du og hotellet ved at bestillingen skjer direkteog ikke via mellomledd som OTA. Det erikke sikkert at du oppnår noen større fordeler, enn de som bestiller via OTA.På den annen side skulle hotellet ha anledning til å gi en gjest et såkaltoppgradert rom, er jeg sikker på at det er gjesten som har bestilt direkte somfår det beste rommet. At alle pengenesom du betaler for oppholdet blir i Norge til gavn for norske arbeidsplasser ogden norske reiselivsnæring er i seg selv skulle i seg selv være gode nokgrunner for å direkte bestillinger.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags