Hva skal vi med ny E18 om det er på småveiene trafikken skal gå?

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Hva skal vi med ny E18 til - med bompengeordningen som Statens Vegvesen ønsker?

I år 2030 ventes det å passere 30.700 biler pr døgn mellom Nygård og Vinterbro dersom ny E18 ikke blir en realitet. Med ny E18 og kr 15 i bompenger Vinterbro-Nygård, som Statens Vegvesen ønsker, er prognosen at det blir 13.100 færre biler på denne strekningen. Hvor blir alle disse bilene av?

Statens Vegvesen planlegger at trafikken på E18 Vinterbro-Nygård-Holstad reduseres med 30% fra dagens nivå til 2030. Planen er at trafikken flyttes over på lokalveiene. Ny E18 ender med å bli en meningsløs belastning for befolkningen i Ski og Ås. Verst blir det på Langhusveien/Sanderveien samt på Drøbakveien forbi Meierikrysset der mengden biler skal bli den samme som på E18 mellom Nygård og Vinterbro. Hva er det for mening med at Statens Vegvesen planlegger denne investering i kaos?

Av kartet fremgår prognostisert forandring av trafikk fra i dag til 2030 (ÅDT) med ny E18. Den store nytten av ny E18 får bilistene fra Øst (Retvet) som sparer over 4 minutter til Holstad. Hvorfor skal ikke de betale mer enn kr 30 for denne lange strekningen? Bilistene mellom Nygård og Vinterbro skal til sammenlikning betale kr 15 for å spare maksimalt ½ minutt på en kort strekning.

Med nytteprinsippet blir den relative prisen 3 x for høy i bom ved Vinterbro og prisen skulle være 50% høyere i bom ved Retvet. Statens Vegvesen har priset seg bort. Konsekvensen av Statens Vegvesen sitt ultimatum til bompengeordning blir kraftig økning av trafikk på lokalveier, gjennom tettsteder og forbi skoler. Hvorfor skal folket i Ski og Ås akseptere det?

Det kan ikke være annet enn politisk umulig for politikerne i Ås og Nordre Follo å stemme for en skjev bompengeordning som gjør at lokalveiene og den egne befolkningen får ta smellen. Kampen for å videreutvikle gode lokalsamfunn på en konstruktiv måte samt å ha innbyggerne med seg mot neste kommunevalg er nok langt viktigere.

Statens Vegvesen har ingen god plan så lenge de med bompengeordningen bryter mot nytteprinsippet med konsekvensen at det blir kaos i sentrumsområder og på skoleveier. Hva skal vi med ny E18 til - om det er på småveiene trafikken skal gå?

Thorvald Sverdrup

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken