Hvem stopper hvem?

TRAFIKK OG KAOS: I det siste har ØB skrevet en del om trafikkutfordringene rundt NMBU.

TRAFIKK OG KAOS: I det siste har ØB skrevet en del om trafikkutfordringene rundt NMBU. Foto:

Av
DEL

Meninger«Studentene stopper trafikken», kan vi lese i ØB. En slik uttrykksmåtevar på moten i 1960-årene.

Bilsalget var nettopp sluppet løs, ogfotgjengere og syklister ble sett på som bevegelige sidehindere. Senereoppdaget trafikkforskerne at det kanskje var smartere å telle menneskerenn biler.

Hvis vi begynner å telle mennesker istedenfor biler, blirinntrykket et annet enn det ØBs overskrift kan tyde på. En bilkø på 200m består består av ca. 50 biler hvis de står støtfanger mot støtfanger,men i praksis står de lenger fra hverandre. Selv i en stilleståendebilkø er det neppe mer enn 30 biler på 200 m, og i rushtiden sittergjennomsnittlig ca. 1,3 personer i hver bil – til sammen ca. 40personer, høyt regnet. Samtidig går antagelig flere hundre menneskerover veien i de tre gangfeltene.

Hver bil, med gjennomsnittlig 1,3 personer, tar like mye plass som ca. 30 fotgjengere. Også busser utnytter plassen bedre enn biler. Enbuss tar omtrent like mye plass som tre biler, men tar opptil 50 passasjerer. Og bussene burde ikke havne i bilkøene. Men med detteforbeholdet er det nok riktig å si ikke at «studentene stoppertrafikken», men at en liten, ineffektiv og lite fleksibel trafikkstrømstopper i møte med en stlørre trafikkstrøm

Pål Jensen, Ski

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags