Hvert år står flere hundre bileiere plutselig på tre hjul

Nærmere 500 bileiere opplever hvert år at ett av hjulene på bilen løsner, og triller avgårde. Det kan føre til store skader. Illustrasjonsfoto: Falck.

Nærmere 500 bileiere opplever hvert år at ett av hjulene på bilen løsner, og triller avgårde. Det kan føre til store skader. Illustrasjonsfoto: Falck.

Av

Og nå er det høysesong!

DEL

BroomNå er vi midt i sesongen for omlegging av dekk. Vinterdekkene skal av – sommerdekkene på.

Har du piggdekk på bilen er siste frist 1. mai hvis du bor i ett av landets tre nordligste fylker. I resten av landet må dette i år gjøres to dager før.

For de aller fleste går dekkskiftet smertefritt. Men det er også endel som får en veldig lite hyggelig opplevelse kort tid etter at de har byttet dekkene.

– Hvert år rykker Falck og andre bilbergere ut for å hjelpe flere hundre fortvilte bileier på tre hjul. På grunn av løse hjulbolter har det fjerde hjulet rullet sin egen vei, sier Arne Voll som er kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Snittskade på 20.000 kroner

Beregninger Gjensidige har gjort for forsikringsbransjen, viser nemlig at nærmere 500 bileiere opplever dette hvert år, de fleste i forbindelse med omlegging til sommer eller vinterdekk. I tillegg er det mange som redder seg i land ved at de oppdager dette like før hjulet faller av.

Arne Voll er kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Arne Voll er kommunikasjonssjef i Gjensidige.

– Skjer dette i fart, kan de materielle skadene bli store, sier Voll.

En slik skade vil variere voldsomt i omfang, men snittskaden ligger på rundt 20.000 kroner.

På årsbasis ruller dekk sine egne veier og gjør skade for over 10 millioner kroner.

Vibrering fra rattet

– Uansett om du skifter dekk selv eller får jobben gjort av andre, er det viktig å etterstramme hjulbolter etter noen mil. Å miste ett hjul under kjøring kan få alvorlige konsekvenser. En ting er de materielle skadene, men hva om en mister styringen og treffer et menneske, advarer Voll.

Ifølge Gjensidige og Falck Redning løsner hjul oftest etter at man har skiftet dekk, og det er ofte forhjulene som er mest utsatt. Begynner bilen å riste eller man kjenner vibrering fra rattet, er dette tegn på at noe er galt med hjulene.

– Det er lett å tenke på at en kjøper seg fri via dekkforhandlere og dekkhotell, men det er likevel viktig for alle å etterstramme hjulbolter, avslutter Voll.

Etter at du har byttet dekkene, er det svært viktig å huske en runde med etterstramming av hjulmutrene. Foto: Gjensidige.

Etter at du har byttet dekkene, er det svært viktig å huske en runde med etterstramming av hjulmutrene. Foto: Gjensidige.

Ikke smart å vente lenge

Erfaringsmessig er det mange som drøyer lenge med å skifte dekk. Det gjelder særlig de som har piggfrie vinterdekk på bilen. Da er det ingen lovmessig frist for å bytte. Og det kan nok fort bli en sovepute.

Men det er en veldig dårlig ide å kjøre med piggfrie vinterdekk gjennom sommeren. Disse fungerer dårlig på sommerføre og har betydelig lengre bremselengde enn sommerdekk når det er varmt i luften.

I tillegg slites vinterdekkene fortere om sommeren og kan få redusert egenskaper som man trenger når det blir kaldt igjen.

GODE RÅD VED DEKKSKIFTE

  • Sjekk at du har nok mønsterdybde, Sommerdekk skal ha minimum 1,6 mm mønsterdybde. Mange eksperter anbefaler minimum 3 millimeter.
  • Er dekket noen år, er egenskapene betydelig redusert, selv om dekket ser nytt ut. Dekkene bør byttes etter fire-fem år.
  • Når du skifter dekkene, må bilen stå på et flatt underlag.
  • Les bruksanvisningen ved bruk av jekk. Feil bruk kan bli svært kostbart.
  • Sjekk lufttrykket
  • Etterstram hjulmutrene etter rundt 50 kilometer.


Artikkeltags