Ikke drikk på deg dårlige vaner i koronaåret

Randi Hagen Eriksrud

Randi Hagen Eriksrud Foto:

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Vi vil huske 2020 som året med pandemi, munnbind og mindre sosiale kontakt. Noen vil også se tilbake på 2020 som da det begynte å gå galt med drikkevanene. Sørg for at det ikke blir deg.

I år har vi endret måten vi drikker på. Vi har mistet mange av de anledningene vi vanligvis drikker mye alkohol, som fester, fredagspils og julebord. Og flyttet mye av drikkingen vår hjem.

Vanskelig å oppdage alkoholproblemer på hjemmekontor

Det er flere kjennetegn ved koronalivet som kan gi usunne alkoholvaner, særlig hvis man allerede har et begynnende eller problematisk forhold til alkohol. Vi vet at vanskelige perioder er inngangen til alkoholavhengighet for mange. Når vi har det tøft eller vanskelig er det lettere å ta et glass vin på kvelden. Mange drikker også oftere når vi ikke har de samme rutinene og nettverket. For eksempel skjerper vi oss når vi skal tidlig opp på jobb i morgen. Og vi vet at sannsynligheten for at andre oppdager at noen drikker for mye, blir redusert når vi lever mer isolert og har hjemmekontor.

Alkoholavhengighet oppstår ikke over natta, men kommer snikende. Dager der ett glass var nok, blir til dager du trenger flere glass for å koble ut. Sakte, men sikkert endrer drikkemønsteret seg. Og de små endringene kan være mer alvorlige enn du kanskje tror.

Oppretthold kontrollen

Vi er nå godt inne i den andre runden med koronarestriksjoner. Mange opplever at denne runden er mørkere og tøffere enn den var i vår. Uansett hvordan smitten utvikler seg de nærmeste ukene og når den etterlengtete vaksinen kommer, vet vi at dette også blir en annerledes jul og vinter. En vinter som vil være tøff for mange av oss. Derfor er det viktig at du har et bevisst forhold til drikkevanene dine og hvordan de utvikler seg. Her er tre råd for å opprettholde kontrollen:

1. Sett seg ned og tenk over hvordan du drikker, og hvordan drikkemønsteret ditt påvirker hverdagen din. Bruk for eksempel verktøy som drikkestatus.no, for å få en oversikt.

2. Sett tydelige rammer for drikkevanene dine i dette annerledesåret, for eksempel at du kun skal drikke i helga.

3. Synes du det er vanskelig å begrense forbruket eller er bekymret for egne alkoholvaner? Snakk med noen du stoler på eller fastlegen din.

Hjemmedrikking under koronakrisen kan være starten på et drikkemønster du ikke vil ha når hverdagen er tilbake.

Randi Hagen Eriksrud, Generalsekretær, Alkovettorganisasjonen Av-og-til

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken