Gå til sidens hovedinnhold

Ikke på sporet av fremtiden            

Nasjonal Transportplan har som ventet har høstet storm.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Regjeringen regner med at nordmenn vil reise mer, og vil at innenlands skal dette foregå med bil. Derfor har planlagte veiprosjekter kommet godt ut av det. Når det gjelder planlagte jernbaneprosjekter er det derimot det stikk motsatte. Her har det blitt tidenes retrett og mageplask. En transportplan for det «grønne skiftet» kalte statsministeren det!! Ingen er overrasket, bare veldig skuffet. Dette skjer i det europeiske jernbanetiåret. Vi er jo fortsatt «the missing link»på området.

De som har grunn til å bli veldig skuffet er først og fremst de som hadde forhåpninger til prosjektet «Intercity Triangelet». Da dette ble presentert av daværende direktør i Jernbaneverket i 2012, skulle dette stå ferdig i 2022, til en pris på 130 mrd. En utrolig feilkalkyle som sier mest om Jernbaneverket (nå Bane Nor) som la det frem. Optimismen var stor i alle byene som skulle få så store muligheter til å utvikle seg på flere områder. Nå vet vi at alle byene fra Skien til Lillehammer og ikke minst byene Halden, Sarpsborg og Fredrikstad har brukt flere 100 mill til sammen på byplanprosjekter til ingen nytte. Store områder har blitt båndlagt. Skuffelsene og raseriet i de berørte byene er påtagelig.

I 2017 var fortsatt Intercity et solid stykke valgflesk, men nå var det snakk om indre Intercity. På Østfoldbanen skulle Fredrikstad bli ytterpunkt. Nå vet vi at det blir det ikke. Kanskje blir det Moss. Kanskje kan det bli Haug eller Seut.

Det som er enda verre er at planleggingen av en ny forbindelse gjennom Oslo har stoppet helt opp. Dette var det stort fokus på i 2017. Stor økning på antall gjennomgående tog blir ikke enkelt. Planene med Ringeriksbanen stod så godt som klare for 2 år siden. De planene er nå på vent. Denne banen skal Nye Veier bygge, så da er det å gå tilbake til start. Hvilken kompetanse Nye Veier besitter av jernbanebygging er det vel få som vet.

På toppen av det hele så er det absolutt null satsning på å forbedre utenlandsforbindelsene. Det betyr i klartekst at karavanene med trailere over Svinesund kommer til å fortsette å øke i uoverskuelig fremtid. Dette bør bekymre mange.

Alle disse retrettene, alle luftslottene har tidligere vært valgflesk. Nå står bare plantegningene igjen for mange av dem frem til 2033. Dette er statsministerens innspill til «det grønne skiftet». De siste 8 årene viser fundamental svikt på toppen i Direktorat og Bane Nor. Dette har regjeringen det politiske ansvaret for. Hadde tilsvarende skjedd innen helsesektoren, så hadde alle i toppen måttet gå.

Da er det en mager trøst at noen politikere skryter av at bevilgningene på området har økt fra 15 mrd i året i 2013, til 32 mrd i året nå. Det er nesten det som blir problemet til slutt. Man har fått så lite igjen etter alle disse årene. Direktorat og Bane Nor greier ikke tenke nytt.

Arvid Herland, Ski

Kommentarer til denne saken