Hjelper kundene til topps i Google

GOD START: Knut Egil Vedvik (til venstre) og Carl Wilhelm Vedvik i Sherpa Marketing i Nygårdsveien 26 hjelper bedrifter opp i Google slik at potensielle kunder finner deg. Firmaet kan veien til økt synlighet. FOTO: STIG PERSSON

GOD START: Knut Egil Vedvik (til venstre) og Carl Wilhelm Vedvik i Sherpa Marketing i Nygårdsveien 26 hjelper bedrifter opp i Google slik at potensielle kunder finner deg. Firmaet kan veien til økt synlighet. FOTO: STIG PERSSON

Artikkelen er over 2 år gammel

God markedsføring på nett handler om å gjøre kunden synlig og trekke flere kunder til firmaets webside.

DEL

NORDBY: «Å google» er for lengst introdusert i språket vårt for alle i alle aldre. Dette har endret kundenes måte å finne oss på. Men har du en god strategi på det?

Sherpa Marketing i Nygårdskrysset har gjort det til sin forretningsidé å hjelpe bedrifter med å komme høyt opp i Google slik at potensielle kunder finner deg. Hvordan gjør de det?

Sikrer rangering

SEO (Search Engine Optimization) som på norsk er det samme som søkemotoroptimalisering er nøkkelen til synlighet. Med SEO blir du synlig der kunden søker («googler»). Det gjør man ved å optimaliserer dine viktige søkeord opp mot søkemotorene i Google. Med SEO blir du synlig uten å benytte betalte annonser.

– SEO gjøres for at kunden skal finne deg i det området som oppfattes som fortjent plassering – eller i organisk søk. Det gir tillit, påpeker Knut Egil Vedvik.

SEO sikrer kundens posisjon, eller rangering om man vil, høyt i Google.

«Å være usynlig i Google er som å drive forretning midt i Sahara. Det er ikke noe trafikk der», beskriver Sherpa det. Med SEO er din forretning synlig for kundene, enten kunden er i New York eller i Oslo.

Relevant trafikk

Organisk søk er viktig fordi det gir desidert mest relevant trafikk. Ifølge statistikk fra searchengineland.com står organisk søk for hele 51 prosent av all trafikken til B2B (business-to-business) og B2C (business-to-consumer). Betalt søk står for 10-15 prosent og sosiale medier bare fem prosent av all trafikk til en vanlig bedrifts nettside.

Man kan betale Google for å komme øverst på siden. Statistikk viser at bare 10-15 prosent av dem som søker etter et produkt eller tjeneste klikker på linkene som er merket «annonse».

I stedet går 80-90 prosent av alle klikk til det organiske søkeområdet. Publikum oppfatter dette som fortjent plassering og bransjekunnskap, noe som øker troverdigheten og tilliten. Det resulterer i mer salg.

– Se for deg kunden som betaler flere tusen kroner til Google for å ligge med annonse øverst, og likevel får de bare 15 prosent av alle klikkene på søkeordet. Kommer de på toppen av de organiske søkene i stedet, sparer de flere tusen kroner og får mange flere klikk, sier Carl Wilhelm Vedvik.

Med god strategisk SEO kommer du dit.

– Vi hjelper kundene med å optimalisere sidene deres. Dette gjøres gjennom flere grep. Gode linker, gode tekster, god autoritet og mobilvennlighet er noen viktige faktorer. Gjør man ikke en god jobb her får man snart konkurrenten foran seg, sier Carl Wilhelm Vedvik.

Viktig

Stadig flere ser viktigheten av å legge tid og ressurser i bedriftens nettside.

93 prosent av alle kunder begynner kjøpsprosessen via en søkemotor. Det gjøres over 100 milliarder søk pr. måned i Google på verdensbasis hver måned. Bare i Norge gjøres det over 15 millioner søk i Google hver dag. Ni av ti nordmenn søker etter informasjon på nettet.

– Investeringen de gjør for å komme på toppen av de organiske søkene, er utvilsomt det mest lønnsomme, understreker Knut Egil Vedvik.

– Men noen får også resultater av å ha annonser hos Google, og noen får resultater av å annonsere på Facebook, så man kan ikke si at man ikke skal gjøre det. Det fungerer for noen produkter, og for noen fungerer det veldig bra. Men les hva statistikkene sier. Gjør man det blir fokuset på organisk søk mye viktigere enn man før kanskje har tenkt, sier Knut Egil Vedvik.

Generere salg

Rundt halvparten av kundene til Sherpa Marketing er lokale. Firmaet henvender seg til nasjonale såvel som internasjonale kunder, og da fortrinnsvis norsk og engelsk.

– De fleste tenker på hvordan de kan få mer trafikk til sidene sine, for de vet at nettsiden kan generere salg. Det er vanlig å velge betalt søk, fordi det er den enkleste løsningen. Da får man raskere resultater, men får færre klikk enn man kunne fått på organisk søk. Med betalt søk er du bare synlig så lenge du betaler for posisjonen, men du blir straks borte når budsjettet ditt er brukt opp, sier Carl Wilhelm Vedvik.

Følge med i timen

– Mange store bedrifter er flinke på SEO, mens andre ikke har fulgt med i timen. De forsvinner ut av synligheten, mens nye innovative bedrifter som har fulgt med i timen plutselig ligger øverst i Google. ”Overraskende” har man fått konkurrenter som tar markedsandeler fordi de har gjort ting riktig, sier Knut Egil Vedvik.

– Det er en investering de gjør i seks måneder, og det har de igjen for i lang tid etterpå, sier Knut Egil Vedvik.

Hvordan man bruker budsjettet sitt på markedsføring er viktig.

– Med SEO har du en effekt lenge etterpå, og du ligger synlig langsiktig. Det er ikke som med betalt søk hvor du forsvinner ut med én gang du slutter og betale i Adwords, sier Knut Egil Vedvik.

Når du først har gjort en viss investering og ligger høyt i Google, er du naturligvis interessert i å ligge der lengst mulig å få mest mulig igjen for pengene du bruker på det.

– Målet er å få bedriften til toppen og gjøre sånn at den ligger høyt oppe lenge etter at vi er ferdige med programmet. Det er det mest lønnsomme for bedriften, sier Carl Wilhelm Vedvik.

Artikkeltags