Gå til sidens hovedinnhold

Jenny tar feminismen ut i verden – lover tegneserie om Ski i fremtiden

Artikkelen er over 3 år gammel

– Det er fantastisk, sier illustratør Jenny Jordahl (28), fra Ski, om at boka hennes «Kvinner i kamp» er solgt til syv land, blant annet Sør-Korea.

LONDON: Jordahl ler så hun klukker:

– Det er jo helt vanvittig kult! Tenk at feminister på andre siden av kloden skal lese vår bok. Verden trenger mer feminisme! sier Jordahl til Østlandets Blad.

Under den internasjonale bokmessen London Book Fair møttes forleggere fra hele verden for å snakke markeder, bestselgere, for å utveksle visittkort og samtale om viktige bøker med et internasjonalt potensial. Slik som Jordahls.

Tegneserier

I annen etasje i messehallen Olympia sitter de litterære agentene til Jordahl. De har 45 møter om dagen, og ekspress-møtene er med forlag fra hele verden. De koser seg med innsalget av Kvinner i kamp. Jenny Jordahl på sin side fryder seg over at feminisme skal ut i verden. Det var ingen selvfølge at det var slik det skulle gå.

Da Jordahl var 15 år og gikk ut av Ski ungdomsskole, sto valget mellom å bli journalist eller å satse på tegningen.

– Jeg hadde veldig gode karakterer, så jeg tror nok det var en del som tenkte det var bortkastet da jeg startet på tegning, form og farge i Ås. Men jeg vil jo si at det gikk ganske greit med meg likevel. Nå har jeg jo greid å finne en måte å kombinere tegning og skriving på. Det beste av begge verdener. Det er jeg veldig takknemlig og glad for at jeg har fått muligheten til å gjøre, sier Jordahl.

Hun lover at hennes egen oppvekst i Ski kommer som tegneserie i framtida.

– Jeg var ganske mye alene i barndommen – så da fikk jeg jo god tid til å tegne. Så sånn sett kan man jo si at det kom noe godt ut av det. Men dette med tegneserier kom mye senere, og det handlet egentlig mer om at jeg hadde en politisk oppvåkning og ønsket å engasjere meg. Tegneserier er min måte å gjøre det på. Jeg tenker det er viktig å prøve å jobbe for noe som er større en seg selv.

Det er det nok mange som er enig med henne i.

London calling

Nå har altså forlaget hennes vært i London for å selge boka til utenlandske forleggere, slik at tegningene kan få et større internasjonalt publikum.

– Hva tenker du om det?

– Både Marta og jeg måtte klype oss i armen da vi fikk vite det. Det kjennes jo nesten litt uvirkelig. Men det er jo så klart helt rått at verden er interessert i feministhistorie, sier Jordahl.

Det er en bok hun er innmari stolt av. De to har jobba med den lenge, og det har vært et ambisiøst prosjekt å samle 150 års historie på 120 sider. Boka har tre søyler, kampen for stemmerett – som jo også er kampen for å bli sett på som et rasjonelt menneske. Kampen for økonomisk selvstendighet og utdanning og kampen for retten til å bestemme over egen kropp. Og vi hyller noen av pionerene som sto i bresjen for disse kampene. Boka er ment som en innføring, og jeg håper jo den kan inspirere til videre lesning.

#Metoo

Boka er populær i Norge, og har ligget høyt på bestselgerlister i flere måneder. Hva kommer det av?

– Selv om vi har kommet langt her i Norge, har det nok i løpet av de siste årene blitt tydeligere for mange at kampen for likestilling ikke er over, og at vi ikke kan ta rettighetene vi har for gitt. #Metoo har satt søkelys på diskriminering og trakassering i arbeidslivet, abortloven har vært under angrep med blant annet forslaget om reservasjonsrett, og det har vært stor fokus på kvinners (manglende) rettssikkerhet i overgrepssaker. Internasjonalt ser man jo også at kvinners rett til abort innskrenkes i flere land. Det øker interessen og engasjementet. Målet vårt har vært å lage en tilgjengelig og lettlest bok om temaet, og det tror jeg vi har lykkes med, sier Jordahl.

– Og hva er det med denne boka som gjør at land som Sør-Korea og Albania, for eksempel, gjerne vil ha den?

– Boka har et internasjonalt fokus. Vi skriver blant annet om suffragettene i England, den første feministiske martyren fra Iran, Malala fra Pakistan og Harriet Tubman fra USA.

Så det er historier som angår alle.

Internasjonalt

Boka er solgt til Sverige, Danmark, USA, Canada, Italia, Frankrike, Albania og Sør-Korea.

Ingen overraskelse at dette er populært, mener forlaget Cappelen Damm.

– Kvinner i kamp er en original utgivelse som treffer tidsånden perfekt! En fremstilling av kvinnekampen gjennom 150 år, fortalt som tegneserie, er en bok som kan selges bredt og har et enormt salgspotensial både for et yngre og et voksent publikum. Forleggerne ute i verden er svært positive, sier Ingvild Haugland, som leder Cappelen Damm Agency, som forvalter Jordahls rettigheter i utlandet.


Kommentarer til denne saken