Jernbanearven etter Erna

Av

For kort tid siden fikk Norges innbyggere vite sannheten om regjeringen  Solbergs effektivitet og handlekraft innen jernbaneutbygging.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Nyheten kom fra den sittende samferdselsminister selv, Knut Arild Hareide. Gjeldende Nasjonal Transportplan er ikke verdt papiret den er skrevet på. Mange politisk interesserte mennesker har sett hvor det bærer for lenge siden. Noen stor overraskelse var det på ingen måte. Men Knut Arild Hareide skal ha ros for en ting, og det er for hans ærlige beskrivelse av meget dårlig politisk håndverk fra hans to forgjengere i departementet.

Mange vil huske tilbake til de grandiose lovnader fra partiene H, V, KrF og Frp våren 2017. Tidenes satsing på jernbane var budskapet de kom med, oppstilt foran TV kameraer på diverse jernbaneplattformer. Helt urealistiske planer, visste de nok allerede da, men valget skulle vinnes, koste hva det koste ville av politiske løgner. Tilbake står vi nå med en «arv», sju år med med nok av fadeser og vanstyre på området. Fasit har vi. De blir ikke ferdig med noe som helst.

Togdrift skulle effektiviseres, enklere og billigere skulle det bli for de reisende. Ved at togdriften skulle oppdeles i pakker rent geografisk, så skulle departementet spare 12 milliarder i løpet av 10 år. Innsparingene skulle brukes til flere nye spor. Disse milliardene er allerede forduftet ser det ut til. Bråstopp i vedtatte utbyggingsplaner og jernbanepakker som ikke betyr noe som helst for den som reiser. Til og med NSB-navnet var ubrukelig for Erna.

Knut Arild Hareide vil klokelig nok ikke love noe som helst lenger. Bygging av nye baner koster så uhorvelig mye får vi høre. Skitprat. Dette argumentet er blitt brukt i alle år. Det er bare viljen som mangler. Og selvsagt evnen til å tenke nytt.

Dette er resultat av de to selvskrytende og udugelige samferdselsministrene som vi hadde før Hareide. De greide å fjerne mye av fagkompetansen som var på området. Nå står det bare igjen å begynne med blanke ark og ny politisk ledelse i departementet.

Til det må det en ny regjering til.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken