– Må sette alle kluter til for et bedre togtilbud

Lang ventetid: Fotografen måtte ta til takke med vedlikeholdstog som bakrunn. Det ble for lenge å vente på det vanlige toget.  Tuva Moflag, Sverre Myrli og Ola Nordal krysser fingrene for at økt hyppigheten kommer med Follobanen. FOTO: BJørn V. Sandness

Lang ventetid: Fotografen måtte ta til takke med vedlikeholdstog som bakrunn. Det ble for lenge å vente på det vanlige toget. Tuva Moflag, Sverre Myrli og Ola Nordal krysser fingrene for at økt hyppigheten kommer med Follobanen. FOTO: BJørn V. Sandness Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Samferdselsministerens uttalelse om at Ås må vente helt frem til 2027 på et bedre togtilbud, skaper irritasjon. – Lite fremoverlent av ministeren mener Nils Age Jegstad (H) og Sverre Myrli (Ap) stiller spørsmål i Stortingets spørretime om hvilken planer ministeren har for Ås.

DEL

ÅS: Frustrasjon og irritasjonen har rådet i Ås den siste uken etter at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en artikkel i Aftenposten sa følgende: «På kort sikt er kapasiteten på Østfoldbanen så å si fullt utnyttet. Jeg merker meg at enkelte politiske konkurrenter mener jeg burde klare trylle frem økt kapasitet på kort sikt.

Kort sikt i denne sammenheng er ifølge avisen frem til 2027.

Stortingsrepresentant Sverre Myrli i Arbeiderpartiet undrer seg stort over at Follobanen ikke skal kunne bidra til flere stopp sør for Ski.

– Det er mulig at mer eller mindre alle på Stortinget har tatt for gitt at en investering på nærmere 30 milliarder skal bidra til økt togtilbud i Ås og videre sydover. Jeg synes ministeren virker passiv. Denne saken må løses politisk. Samferdselsministeren på banen. Derfor har jeg i dag sendt spørsmål fra Stortinget til samferdselsministeren.

Spørsmålet Myrli stiller er: «Hvilke planer har samferdselsministeren for bedring av togtilbudet sør for Ski etter at Follobanen tas i bruk?

Ordfører Tuva Moflag i Ski, som mest sannsynlig selv sitter på Stortinget fra høsten av, mener Ski risikerer å få «hele» Follo syd kjørende inn til Ski for å benytte seg av det «rullende fortauet» som Follobanen vil skape med sine hyppige avganger mellom Ski og Oslo.

– Vi trenger en regjering som snakker jernbanen opp og som vil satse, mener Moflag.

Fylkeskommunen må på banen

Akershus fylkeskommune har i sin dialog med Jernbanedirektoratet god mulighet til å påvirke direktoratets beslutninger om økt togtilbud i Ås. Arbeiderpartiet vil derfor også engasjere dem.

Vilde Lofthus Rooth sitter som folkevalgt i Akershus fylkeskommune og studerer i Ås.

– Jeg og Arbeiderpartiet i Akershus reagerer sterkt på de nye opplysningene. I mange år har folk ventet på det nye dobbeltsporet, og dette virker helt uforståelig for mange av oss som bor i Ås. Arbeiderpartiet tar derfor saken opp til neste møte i hovedutvalg for samferdsel i Akershus.

Arbeiderpartiet sender derfor inn følgende spørsmål: "Vi har for kort tid siden fått den oppsiktsvekkende opplysning at det vil ta flere år etter åpningen av Follobanen at det blir flere tog sør for Ski. Det er absolutt ikke akseptabelt at vi ikke får flere tog sør for Ski etter de titalls milliarder som er investert i Follobanen. I mange år har folk ventet på det nye dobbeltsporet, og det virker uforståelig at tilbudt ikke bedres. For Akershus fylkeskommune vil dette også bety at en viktig forutsetning for det utbyggingsmønsteret som ligger i Regional plan svikter. Hva kan og bør Akershus fylkeskommune gjøre for å få endret disse planene"?

Reagerer på egen minister

Stortingsrepresentant og jernbanepolitisk talsmann for Høyre, Nils Aage Jegstad, er medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Han reagerer sterkt på måten samferdselsministeren og Jernbanedirektoratet problematiserer muligheten for en økt frekvens på togene.

– De er for kategorisk, slår han fast.

– Jeg mener helt klart at det er mulig å kjøre flere tog med dagens system. Samferdselsministeren bør be sine undersåtter lete litt, så vil han finne muligheter, mener Jegstad.

Saken fortsetter under bildet.

Ser muligheter: Nils Aage Jegstad reagerer på at samferdselsministeren, i egen regjering, ikke er mer løsningsorientert.

Ser muligheter: Nils Aage Jegstad reagerer på at samferdselsministeren, i egen regjering, ikke er mer løsningsorientert.

Han mener halvtimes-avganger bør være malen og at togene som står parkert i Ski på dagtid, kan utnyttes på en bedre måte.

– Hva vil du gjøre for å få økt togtilbud sør for Ski?

– Jeg vil følge opp overfor departementet så fort som mulig og be om at de setter inn flere tog utenom rushtiden (halvtimesavganger) og være en pådriver for å få det til. Dessuten vil jeg følge opp spørsmålet om bruk av to- etasjer tog, for å øke transportkapasiteten også i rushtiden. For Vestbys del ønsker jeg at ordningen med ekstra busser til Ryen blir gjort om til et tilbud med endestasjon Oslo Bussterminal, avslutter Jegstad.

Artikkeltags