FOLLOBANEN/ØSTFOLDBANEN: De siste dagene har det vært færre spor i bruk på Ski stasjon på grunn av en strømfeil. Også lørdag er det problemer på Østfoldbanen og på det øvrige tognettet i Oslo-området. Skal du ut og kjøre kollektivt i dag? Da bør du ta noen forholdsregler og sjekke reiseappen. Lørdag morgen er det forsinkelser på Østfoldbanen på grunn av en strømfeil ved Ski stasjon.
Det fører til at færre spor blir tatt i bruk, skriver Bane Nor på sine nettsider. Alle togene mellom Oslo og Østfold, samt togene mellom Stabekk og Ski er berørt av hendelsen.
Berørte toglinjer i dag:
Oslo S - Halden, Østfoldbanen RE20Oslo S - Mysen - Rakkestad, Østfoldbanen østre linje, R22Oslo S- Ski - Moss, R21Stabekk - Oslo S - Ski L2
I tillegg til dette, er Blixtunnelen og Follobanen fortsatt stengt.
ØB er tidligere blitt fortalt at dproblemene er knyttet til varmgang i et koblingshus – det samme koblingshuset hvor det har vært røykutvikling tidligere – natt til onsdag denne uken.
Denne gangen skal det ha vært kabler som forsyner Ski stasjon med strøm som brant.
Mener tilbudet er blitt bedre denne uken: – Håper ikke de åpner før de er hundre prosent sikre
Redusert hastighet
Bane Nor jobber fortsatt med å rette feile, mens togene kjører med redusert hastighet på strekningen.
Samtidig planlegger Bane Nor oppstart av testkjøring gjennom Blixtunnelen fra mandag 16. januar.
– I hvilken grad vil strømproblemene ved Ski stasjon påvirke testkjøringen?
– Vi jobber gjennom helgen med dette, og har en plan for å være i rute i forhold til å spenningssette Blixtunnelen. Vi går gjennom anlegget på Ski, og retter der det er behov for det. Vi jobber for å klargjøre Ski stasjon før testingen skal starte, svarer Lars Berge, som er områdedirektør i Bane Nor fredag ettermiddag.

Planlegger reåpning av Follobanen før 1. februar - testkjøringen starter allerede mandag
Skal ikke påvirke trafikken
På spørsmål om hvorvidt testkjøringen i Blixtunnelen vil påvirke den andre trafikken på Østfoldbanen, svarer han:
– Det er ikke planlagt at testing og testkjøring vil påvirke trafikken på Østfoldbanen.
Bane Nor vil gi mer informasjon om testkjøringen i sitt møte med pressen førstkommende mandag.
Større belastning
Testkjøringen var også tema under gårsdagens pressebrief. Utbyggingsdirektør i Bane Nor Stine Undrum i Bane Nor presiserte da at man vil sette sikkerhetshensyn først, før man åpner banen igjen for passasjerer.
Under testkjøringen skal banen utsettes for større belastning enn rutenettet er dimensjonert for. Ifølge Undrum skal banen påføres 50 prosent mer og tettere belastning enn hva det hadde vært i henhold til normal rutetabell.
– Vi kommer til å gjennomføre ytterligere tester og prøve spenningssettet og sørge for kontroll på alle spenningene uten tog, sier Undrum.
Testkjøringen vil foregå slik at de kan dimensjonere situasjonen og kjøre det ene løpet med pådrag og akselerere. I det andre løpet kjøres et sett som bremser.
– Når dette gjøres samtidig, så belaster man dette strømnettet gjennom systemet i Blixtunnelen maksimalt, sier hun.