OSLO/KOLBOTN: Når du passerer krysset Bispegata-Oslogate i det gamle Oslo vil du kunne se et kjempestort veggmaleri på en av bygningene vis-a-vis Oslo ladegård.

Illustrasjonen viser livet på Oslo torg en gang på 1300-tallet. I dag er området et trafikkert kryss med trikker og biler. Dette var den første illustrasjonen Keller laget fra det første Oslo.

Hvordan kan du vite med sikkerhet at det var slik folk bodde, levde og kledde seg for 900 år siden?

Stort smil fra illustratøren, som erkjenner at det vet han ikke med noen slags sikkerhet.

Om igjen og om igjen

Tegningene er resultatet av samarbeid med arkeologer som har drevet med utgravinger der hovedstadens første bysamfunn ble etablert. De har vist meg det de har funnet under utgravinger, forklart hva gjenstandene ble brukt til, hvordan husene så ut, hvilke klær som ble brukt av eliten og de fattige og lignende.

– Det har medført at mye måtte tegnes om igjen mange ganger for å få klærne riktig, riktig bruk av arbeidsverktøy, hvordan husene så ut innvendig. Det har gått med ukevis til hver tegning. Det er jo ikke alt vi vet om den tiden, så jeg Jeg har tatt meg noen dikteriske friheter. Men arkeologene har nikket anerkjennende til resultatet.

Takket være ledighet

Illustrasjonene viser hvordan brygger og båter ble konstruert, hvordan byen og gatene var bygget med hus, kirker og handelsteder, de mange bybrannene, hvordan folk var kledd, hva de jobbet med, interiør i hjemmene og lignende.

Mens Oslo på den tiden var et bysamfunn med rundt 3000 innbyggere besto området som senere ble Oppegård av 17 middelaldergårder, et bondesamfunn bare 12 kilometer unna.

Hvordan har det seg at en mann fra Ålesund og som har vært bosatt lenge i Oppegård har viet interesse for det gamle Oslo?

Forklaringen er ikke preget av middelaldersyn, men et kort glimt av arbeidsledighet.

Jeg har jobbet lenge som frilanstegner innenfor reklame. Eter at familien kom hjem etter et opphold i Spania var jobbmarkedet helt tørket ut innenfor mitt fag, det var ingen jobb å få.

Lykketreffet

Da begynte jeg å lese litt byhistorie om Oslo. Ved Oslo ladegård hadde det jo en gang vært et torg og jeg tenkte at jeg måtte da kunne tegne det og alt som skjedde av handel og vandel her, sier den kunstutdannede illustratøren.

– Det var da jeg kom i kontakt med arkeolog Erik Schia, som sto i spissen for de arkeologiske utgravingene i Gamlebyen i Oslo. Det var et lykketreff i 1989. Han veiledet meg med rekonstruksjoner til tegningen av Oslo torg.

Det viste seg å bli populært og det har vært stor etterspørsel etter slike tegninger både blant fagpersonell og publikum. Etter at han gikk bort i 1994 er jeg blitt veiledet av arkeolog Petter B. Molaug.


Tragisk og fargerik tid

Samarbeidet resulterte i praktverket «Middelalderbyen i Oslo» med 26 illustrasjoner og rekonstruksjoner og tekst av Erik Schia. I 2008 utga Keller også «Middelalderbyen Nidaros», rekonstruerte illustrasjoner basert på arkeologiske utgravinger i Trondheim, i samarbeid med arkeolog.

– Det å bruke historiekunnskaper i kombinasjon med tegneferdigheter er noe av det morsomste jeg har gjort, og jeg lager gjerne mer.

Hva er det som fascinerer med middelalderen?

Det var både en tragisk og fargerik tid. Men livet var kort og vanskelig i middelalderen. Man kunne jo dø av en infeksjon, var plaget av lus, lopper, insekter og innvollsormer. Men middelalderboerne var også kreative og flittige og hadde sine lykkelige stunder.

Hedrer kunstneren

Maten var ofte bedervet og luktet dårlig om sommeren, og så var det iskaldt innendørs om vinteren. Dessuten var det et klart klasseskille på den tiden, sier Karl-Fredrik Keller.

Det er foreningen Middelalder-Oslo som arrangerer Utstillingen «Livet i det første Oslo». Utstillingen er en heder til illustratøren fra Kolbotn og åpner i Oslo Ladegård søndag 15. mai.

De 30 detaljerte og innsiktsfulle illustrasjonene fra Middelalder-Oslo kan oppleves hver søndag kl. 13-15.3 gjennom hele sommeren til 14. august. Dessuten er det gratis adgang med mulighet til å henge seg på en byvandring fra kl. 13 på utstillingsdagene.

– En del av utstillingsdagene vil jeg være til stede for å fortelle om innholdet i bildene, sier Karl-Fredrik Keller.