Gå til sidens hovedinnhold

Kinesere går rett inn i Roald Amundsens hjem på Svartskog med VR-briller – hjemmefra

Siden lanseringen av en virtuell opplevelse av Roald Amundsens hjem på Svartskog i desember har 4000 mennesker tatt på seg VR-briller og gått inn i polarforskerens hjem. 35 prosent er kinesere.

SVARTSKOG: Polarforskeren Roald Amundsen var populær i sin samtid, og han er stadig populær mer enn hundre år etter at han gjorde sine spektakulære ekspedisjoner. Han var førstemann på Sydpolen og Nordpolen.

Interesserte over hele verden vil vite mer om Amundsens liv, hva slags person han var og hvordan det ser ut i huset «Uranienborg» på Svartskog, hvor han bodde i perioden 1908 til 1928, da han trolig havarerte i et fly nær Bjørnøya.

- Foreløpig er det flest kinesere som har tatt den virtuelle turen til Svartskog og Roald Amundsens hjem. Hva forteller det?

- Det er ikke lett å si, men en naturlig forklaring kan være at det er mange kinesere som har VR-briller, sier Anders Bache, fagkonsulent på Roald Amundsens hjem.

- Men først og fremst forteller det at Amundsen er stor i Kina og det er jo morsomt.


"Popstjerne" i samtiden

Blant landene som ligger høyt oppe på den virtuelle besøksstatistikken etter tre måneder er ellers USA, Russland, Tyskland, Storbritannia, Norge, Canada, Spania, Argentina, Frankrike, foruten interesserte fra en rekke andre land.

- Overalt hvor Roald Amundsen viste seg var store horder med mennesker som ville se ham. Og det var i en tid hvor det ikke fantes verken telefoner eller sosiale medier. Vi kan nesten sammenligne ham med de helt store popstjernene i dag når det gjelder popularitet og folkestimling, forteller Anders Bache.

- Mange ønsket også å kalle opp sine produkter etter Amundsen, blant annet en såpeprodusent. I dag kjenner vi også til Amundsen Arctic Vodka.

Storavis på besøk

Anders Bache har forsket mye på Roald Amundsen, ekspedisjonene, livet hans, alle menneskene han var i kontakt med og har vært med å bygge opp besøkssenteret på Uranienborg. Er du heldig er det også han som guider deg rundt i huset når det er åpent for det.

Akkurat så heldig var reporteren fra den tyske storavisen Frankfurter Allgemeine Zeitung. I stedet for å ta på seg VR-brillene i redaksjonen, sendte avisen med et opplag på 400.000 en journalist til Svartskog for å komme så tett innpå Amundsen som mulig i dag.

Kunsten å vente

«Kunsten å vente» var tittelen på reportasjen med henvisning til at Amundsen og hans mannskap satt fast i et trangt rom i årevis mens de seilte inn i det ukjente.

- De som dro ut på den tiden trengte, i tillegg til mot og utholdenhet, fremfor alt evnen til å holde ut i et begrenset rom. Kanskje den nåværende pandemien ikke ville vært så vanskelig for dem? undrer den tyske journalisten i søndagsutgaven til Frankfurter Allgemeine Zeitung for noen uker siden.

- På en måte kan det være riktig, fordi ensomhet og lang ventetid var ende vanligere på begynnelsen av 1900-tallet, mener Aners Bache.


Snart i skolesekken

- Hva betyr det at en tysk storavis tar turen til Svartskog og presenterer Roald Amundsen med en stor reportasje?

- Det er kjempegøy, all omtale av denne typen er positiv. Dessuten har den tyske reportasjen spredd seg bra på sosiale medier.

Polareksperten Bache er ikke fornøyd med 4000 besøkende med VR-briller selv om det bare er på tre måneder.

- Vi samarbeider med fylkeskommunen om et prosjekt som kan inngå i den kulturelle skolesekken med bruk av VR-briller og AR (utvidet virkelighet) på Ipad. Håpet er at dette kan være klart til kommende skoleår.

Mye nytt om Amundsen

- Forskning og nye funn gjør at vi stadig har nytt å formidle om Roald Amundsen. Neste år lanserer vi en nettside med unikt kildemateriale og spennende historier om Roald Amundsen.

- Da skal du også gå inn i Uranienborg og utforske huset med din egen mobiltelefon, sier Anders Bache entusiastisk.

Kommentarer til denne saken