Det blir ikke like dyrt å reise kollektivt som politikerne ville

MINDRE ØKNING: Byrådet i Oslo fikk til slutt med seg Akershus fylkeskommune i å redusere økningen av billettprisene i 2018.

MINDRE ØKNING: Byrådet i Oslo fikk til slutt med seg Akershus fylkeskommune i å redusere økningen av billettprisene i 2018. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Mange har kritisert Oslo og Akershus fylkeskommune for økningen av billettprisene for kollektivreiser neste år. Nå har de to gjort retrett, og reduserer økningen.

DEL

OSLO: For å kunne realisere Oslopakke 3, har Byrådet i Oslo og Akershus fylkeskommune blitt enige om å øke både bompengeavgiftene i Oslo samt billettprisene på kollektivtrafikken.

Etter at bompengeavgiften ble økt betydelig 1. oktober, fikk både byrådet i Oslo og Akershus fylkeskommune sterk kritikk for å øke billettprisene på kollektivtrafikken i tillegg.

Etter nye forhandlinger er byrådet i Oslo og Akershus fylkeskommune enige om å redusere den allerede avtalte økningen i billettprisene for kollektivreiser i 2018. Halvparten av kollektivtrafikkens bidrag til Oslopakke 3 på 79 millioner kroner vil nå bli finansiert innenfor Ruters økonomiske handlingsrom i 2018.

– Vi har kommet til enighet om å halvere den planlagte økningen i billettprisene fra februar neste år. Det er bra både for dem som reiser kollektivt og for miljøet. Dette bidrar til å sikre kollektivtrafikkens konkurranseevne mot privatbilen og gir rom for en fortsatt høy passasjervekst, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg og fylkesordfører Anette Solli i en felles uttalelse.

Halvparten av kollektivtrafikkens bidrag til Oslopakke 3 for 2018 vil nå bli finansiert innenfor Ruters økonomiske handlingsrom (79 millioner kroner). Den andre halvparten (79 millioner kroner) hentes inn gjennom en justering av billettprisene.

– Da vi forhandlet om Oslopakke 3 i 2016, var det enighet om at både bilister og kollektivreisende burde være med å bidra til finansieringen av samferdselsprosjekter i hovedstadsregionen. Nå blir prisøkningen bare halvparten så stor i 2018. Det er viktig for reisende både i Akershus og Oslo, sier fylkesordfører Anette Solli.

Hvor mye økningen skulle være på, er ikke klart. Det er spekulert i om den skulle ligge et sted mellom ti og 20 prosent. Nå vil den bli halvparten av dette.

– Vi politikere vet heller ikke hvor mye prisøkningen vil bli, da det er Ruter som kommer til oss med hvor mye de vil sette opp prisen for å kunne gi et bra tilbud. Det er vanlig at det kommer en prisøkning i februar hvert år, men nå blir den nok høyere enn den har vært tidligere, sier leder for hovedutvalg for samferdsel i Akershus fylkeskommune Solveig Schytz.

Artikkeltags