Gå til sidens hovedinnhold

Konsert for sag og piano

Artikkelen er over 10 år gammel

Ragnhild Zeigler har spilt på sag i USA, England, Island og Norge. Under Ski-festivalen om en uke skal hun uroppføre Morten Gaathaugs verk for piano og sag. Inkludert tømmerstokk og sagkrakk.

SKI: Morten Gaathaugs sagverk er trolig første gang i historien det er skrevet musikk for sag og piano. I går hadde duoen sin aller første øvelse på Kontra kulturskole med ØB til stede.
Vi kan garantere at det låter bra. Dessuten er det musikk som lukter godt når sagspilleren drar sin Sandvik 22 tommer over granstokken. Instrumentet, som hun har hatt i 5–6 år, er et arvestykket fra grandonkelen. Det er ikke rengjort og preget av tidens tann.
– Det er det som gir den fine lyden, mener sagspilleren.

Ragnhild maste

Samarbeidet mellom komponisten og pianisten Morten Gaathaug fra Ski og sagspilleren og sangeren Ragnhild Zeigler (25) fra Kolbotn startet ved en tilfeldighet.
– Det var Ragnhild som satte det hele i gang. Vi møttes i fjor på sommerfesten til KoriOslo, som dirigeres av Tom Wiklund, forteller Morten Gaathaug. Han er en ivrig fuglekikker og bruker ofte naturen som inspirasjonskilde og element i musikken han lager.
– Ragnhild spurte om jeg kunne tenke meg å skrive musikk for sag. Hun gjentok oppfordringen senere og da var det bare å sette i gang.

Gatemusikant på sag

Nå foreligger resultatet: «Improvisasjon og melodi», som skal fremføres på Waldemarhøy lørdag 27. august.
Bakgrunnen er at Ragnhild Ziegler er en ekte sagspiller. Etter at hun gikk ut av musikklinjen på Ski videregående, dro hun rett til Manchester i England for å studere musikk.
– Da jeg var ferdig måtte jeg jo tjene penger. Det var ikke så lett å få jobb i England, derfor livnærte jeg meg som gatemusikant på sag rundt omkring i England og kunne tjene 20–30 pund pr. dag.
I sommer dro hun på en to måneders ferieturné i USA med sagen i bagasjen. På returen ble det også litt spilling på Island.

Alltid drevet med musikk

– Hvordan reagerer publikum på en jente med sag mellom knærne som spiller på gata?
– Nesten bare positivt. Jeg har også spilt på klubber, på festivaler, jamsessions og mye annet.
Ragnhild Ziegler lever ikke av å spille sag. Hun studerer sosiale fag for å bli sosionom. Tidligere i sommer ga hun ut en plate, som ble spilt inn i Irland. Her synger hun egne sanger, spiller på sag og på glass. Resultatet er etter sterk inspirasjon av Tom Waits.
Ragnhild har skrevet låter og drevet med musikk hele livet. Hun har spilt cello, sunget i kor i Sofiemyr kirke, vært med i OPUS, gått musikklinjen ved Ski vgs., vært med i Tryllefløytene og synger nå i KoriOslo.

Gjør alt på s
– Hvordan reagerer sikkerhetskontrollen når du har en sag i bagasjen?
– Det går alltid greit. Jeg fikk en større samling sager som gave i England. Jeg har spredd dem utover i landet, slik at jeg alltid er spilleklar hvor jeg enn kommer i landet, sier den kreative musikeren i Oppegård.
– Det er ganske merkelig, men alt jeg gjør begynner på s. Jeg studerer sosialt arbeid, skriver musikk, synger, spiller på sag og er SV-er.
– Jeg står på kumulert plass for SV i Oppegård, men håper de synes det er OK at jeg blir borte noen timer under valgkampen mens vi har konsert, sier Ragnhild Ziegler. Og børster bort noe sagflis fra instrumentet.

Historisk

Uroppføring av egne verk er ikke noe nytt for Morten Gaathaug. Men dette er aller første gang han komponerer også for sag.
– Innimellom er det morsomt å gjøre noe som er annerledes. Dette er ikke første gang det skrives musikk for sag, men jeg tror nok det er første gang for samspill mellom sag og piano.
– Kanskje kommer vi i Guinness rekordbok, undres Ragnhild Zeigler.
Nå vet de folkevalgte i Oppegård hva de har i vente i kommunestyrets pauser de neste fire årene: sagverk med Ragnhild Zeigler ved instrumentet.