Mens vi voksne tuter, kjører på rødt og viser finger'n langs Langhusveien, lærte barna å gjøre ting riktig og sikkert

STOR INTERESSE: Det var mange barn og voksne som lærte nye ting og fikk seg noen oppdagelser underveis i trafikksikkerhetsdagen.

STOR INTERESSE: Det var mange barn og voksne som lærte nye ting og fikk seg noen oppdagelser underveis i trafikksikkerhetsdagen. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

I forbindelse med anleggsarbeidene lands Langhusveien inviterte Statens vegvesen til undervisningsdag i trafikksikkerhet.

DEL

SKI: Det graves, hakkes og hugges langs Fylkesvei 152 på Langhus. Langhusveien oppgraderes med ny gang- og sykkelvei, og i den anledning er det mye anleggsarbeider langs barnas skolevei. Da er informasjon viktig.

Elever ved Langhus skole ble derfor invitert til trafikksikkerhetsdag ved skolen, hvor de lekte seg til kunnskap om lastebilers blindsoner og bremselengde. Opplegget var et samarbeid mellom Ski kommune, Langhus skole, FAU ved skolen, entreprenør Østlandske Vei og Statens vegvesen.

Mye aktivitet - mye trafikk - mye temperatur

ØB har i høst skrevet flere saker om arbeidene langs Langhusveien, og at trafikksikkerhet er viktig rundt sånne sammenhenger, viser jo nettopp disse sakene.

I forbindelse med bygging av ny gang- og sykkelvei langs Langhusveien har trafikken vært lysregulert siden juni, og en kartlegging fra ØB, viste i september at mange som stod i køen lot seg irritere over lysreguleringen.

Les også: Mange skaper kaos når de kjører på rødt i Langhusveien

Byggelederen oppfordret da billistene til å være tålmodige og respektere lysreguleringen.

– Vi ser stadig vekk at folk gir ekstra gass for å rekke grønt, ofte gjør de ikke det. Når det kjøres på rødt, fører det til at sensorene registrerer bevegelse, og styrer trafikken ut fra det. Trafikklyset på motsatt side må resette seg, noe som fører til lengre køer enn nødvendig, sa byggeleder Glenn Sakshaug.

Saken fortsetter under bildene

NEI OG NEI: Det er mye temperatur langs Langhusveien i foribindelse med arbeidene.

NEI OG NEI: Det er mye temperatur langs Langhusveien i foribindelse med arbeidene. Foto:

Også denne uken har ØB hatt oppslag om trafikkutfordringene langs anleggsarbeidene. Mange bilister og naboer til lysreguleringen ved Extra i Langhusveien er frustrert over mange av bilistenes oppførsel.

– Fikk finger'n her en dag, selv om både jeg og han bak meg kjørte på grønt, skrev en irritert sjåfør til oss nylig. Det laget vi også sak på.

Sakshaug bekrefter at det fortsatt kjøres på rødt i intervjuet.

– Det er bare en time siden arbeiderne måtte gripe inn for å dirigere trafikken manuelt. Da møtte en lastebil køen fra motsatt side midt i reguleringsstrekket.

Les også: Her viser billistene finger'n

En av naboene til lysreguleringen skriver på Facebook-veggen:

«Jeg bor ved lyset på «Oppegård siden», og opplever daglig å nesten bli påkjørt, eller forårsake ulykker, når vi bruker fotgjengerovergangen. Og det til tross for at vi har fått blinkende lys. Biler som vil rekke grønt/oransje lys gir full gass opp bakken og har kun øynene på lysreguleringen. Eller så må man presse seg mellom biler som venter på rødt (til tross for at man IKKE skal stå på sebrastriper når man venter, gjør de fleste det), og stikke hodet ut mellom bilene for å prøve å få de som kommer fra Ski til å stoppe så vi kan gå helt over. Ei dame ble påkjørt bakfra når hun stoppet, og en har vrengt ut i grøfta for å ikke kjøre på den som stoppet. Gruer meg hver gang jeg må ut med barna eller hundene siden jeg vet vi må krysse veien! Gleder meg til de blir ferdige!»

Nå er det omkjøring på Langhusveien frem til januar – prøvekjør omveien i videoklippet 

En annen skriver:

«Mine foreldre bor i det krysset. Det er helt utrolig hvordan folk oppfører seg. Enkelte er helt desperate fordi de enten må slippe ut noen som kommer fra Gamle Vevelstad vei eller at de ikke får kjørt over før det blir grønt. Like før det blir håndgemeng enkelte ganger. Jeg er sjokkert.»

 

Spennende

Men så tilbake til hva vi startet med, for selv om vi voksne kanskje ikke alltid er like flinke til å respektere lys, veiarbeidere og trafikkregler, så er det mye vi kan lære bort til våre små, og det ble det mye av under trafikksikkerhetsdagen. Anleggsmaskinen og lastebilen stod trygt parkert i skolegården, men med blinkende lys vekket de likevel interessen blant elevene ved Langhus skole i Ski.

– Nå skal dere leke gjemsel med lastebilsjåføren, sa inspektør Barbro Evensen Venhagen i Statens vegvesen, Hafslund trafikkstasjon.

Det var nok mange, både elever og lærere, som fikk seg en aha-opplevelse da de forstod hvor lite en lastebilsjåfør faktisk ser, på grunn av alle sonene som er blinde for sjåføren.

– Mange tror at sjåførene har full oversikt siden de sitter så høyt, men det er altså ikke tilfellet. Det er blindsoner foran og på begge sider av lastebilen, fortsatte Evensen Venhagen.

Lastebil i 30 km/t bruker 15 meter på å stoppe

At denne kunnskapen både er viktig og riktig, er det ingen tvil om.

- Still dere ved den kjeglen dere mener representerer lengden lastebilen bruker på å stoppe, forklarte inspektør Randi Sætran Krogh i Statens vegvesen, Mysen trafikkstasjon.

Hvorfor? En lastebil i 50 km/t bruker 37 meter å stoppe og nesten 50 meter når den kjører i 60 km/t.

Et godt råd kom med på veien.

– Dere kan gjerne vinke til sjåføren, sa Sætran Krogh.

Refleksene lyste opp gymsalen

Hele dagen var viet trafikksikkerhet og ikke bare ute i skolegården, men også i undervisningen. I gymsalen var en av lærerne i full sving med å demonstrere hvor lite synlig vi er trafikken når vi ikke bruker refleks.

Bak sceneteppet i den mørklagte gymsalen skjulte det seg jakker og sykler med og uten refleks. Lyset fra en gammel overhead gjorde jobben som billys og det ble tydelig hvor viktig det er å ha reflekser i ankelhøyde og på begge sider av jakka og ikke minst på sykkelen.

Langhus gård blir Svanemerket 

Vellykket

Opplegget var så vellykket av Sttatens vegvesen vurderer å ha slike trafikksikkerhetsdager også ved andre skoler.

Maren Lyngø Einvik, som begynte som prosjektleder i Statens vegvesen i høst, med ansvar for utbyggingsprosjekter i Follo, forteller at de skal evaluere og vurdere om slike trafikksikkerhetsdager er noe som bør tilbys når Statens vegvesen har utbyggingsprosjekter i nærheten av skoler.

– Med fersk trafikksikkerhetskunnskap i skolesekken er barna kanskje litt bedre rustet til å forholde seg til anleggsmaskiner som kjører langs skoleveien, sier Maren Lyngø Einvik i Statens vegvesen.

BER OM TÅLMODIGHET: Byggeleder Glenn Sakshaug.

BER OM TÅLMODIGHET: Byggeleder Glenn Sakshaug. Foto:

Ber folk ha tålmodighet

Byggeleder Glenn Sakshaug har til slutt en oppfordring til alle billister med for mye trøkk på turboen.

– Folk må bare smøre seg med tålmodighet. Vi skal utvide bredden på fylkesveien for å få plass til trafikkøyer i veibanen. Til det trenger vi plass. Fotgjengerne må også ha et sted å gå i byggeperioden, så derfor må dessverre lysreguleringen stå en stund til, avslutter Sakshaug.

Så får vi håpe at barna tar smartere valg enn oss voksne og opptrer varsomt i trafikken.

Artikkeltags