Det krevende medieåret 2014

Morgenfugler: ØB ble morgenavis i februar i år, og økte samtidig antall utgivelser meens andre aviser vurderer å redusere. 2014 ble et krevende medieår - hvordan blir 2015? FOTO: CHRISTIAN CLAUSEN

Morgenfugler: ØB ble morgenavis i februar i år, og økte samtidig antall utgivelser meens andre aviser vurderer å redusere. 2014 ble et krevende medieår - hvordan blir 2015? FOTO: CHRISTIAN CLAUSEN

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

2014 var det året da papiravisene ble lagt i stabilt sideleie, med fare for å bli sendt videre på akuttmottaket, for å sitere den svenske kulturjournalisten Per Svensson. Her hjemme har man snakket om 2014 som medienes Annus Horribilis. Men hvorfor det, egentlig?

Ja, papiravisene taper terreng. ØBs papiropplag er halvert siden toppårene tidlig på 2000-tallet – isolert sett ligner det på en katastrofe. Men samtidig er antallet som leser oss digitalt, på PC, Mac, nettbrett eller mobiltelefon, mangedoblet. Like mange følger ØB-nyhetene på Facebook, som via et papirabonnement. Det er lenge siden det var noen vekst i antall papiraviser, bare det minste, superlokale avisene, som Ås Avis og Vestby Avis, klarer å øke antall abonnenter – regionaviser og riksaviser mister. Mange aviser opplever at de får flere som forholder seg til dem digitalt, enn de mister papirabonnenter.

Jeg får ofte spørsmål om hvorfor vi ikke bare legger ned papiravisen og satser alt digitalt. Da vil vi jo slippe både kostbar trykk og distribusjon. Svaret sammensatt, men å droppe papirutgaven av ØB er uaktuelt – den er viktig for så mange at vi ikke vil endre det tilbudet. ØB gikk også motstrøms i 2014, og utvidet papiravissatsingen, mens andre lurer på om de skal redusere antall utgivelser. I februar ble vi morgenavis etter tiår som ettermiddagsavis, og vi økte fra tre papirutgivelser i uken til fem. Det var en offensiv satsing, er fortsatt offensivt, og kommer til å være rytmen vår i all overskuelig fremtid. Ikke minst fordi tallene er så klare: Fire av fem annonsekroner, som avisen trenger for å finansiere journalistikken, kommer fra papiravisen.

Sammen med de andre avisene i Amedia vil vi – i likhet med de andre mediekonsernene – jobbe for å finne måter å tjene penger på de digitale produktene. Det å avsløre ordføreres ekstreme mobilregninger, medlemsjuks i organisasjoner eller holde leserne oppdaterte og informere om valgkampen i Follo-kommunene, koster penger. Det er journalistikken vi må finansiere.

Med fare for å bli tatt som en som snakker for sin syke mor: Lokalavisen er en viktig garantist i lokaldemokratiet, som informerer, opplyser og oppdrar. Lokalavisen skal være et lim i lokalmiljøet, engasjere og irritere, og telefonene og mailene jeg får, tyder på at vi gjør det. Vi er entusiastiske for lokalmiljøet der du bor, men er ikke allvitende – vi trenger at du undrer deg over det du ser og hører, at du tipser oss, at du knipser et bilde med telefonen din, mailer eller ringer oss. Kjefter, jager oss ut, eller roser. Vi er på lag. Men vi må spille hverandre gode, som enhver fotballtrener ville ha sagt.

Vi løper så fort vi kan, og vi løper mye fortere enn før. Fem aviser i uken krever høyere tempo. Samtidig skal vi være oppdaterte, helst akkurat når noe viktig skjer, så du kan få svar på det du lurer på der du står, med mobiltelefonen i hånden, eller der du sitter foran PC-en. Tidlig om morgenen, eller seint om kvelden.

Samtidig som det kommer flere utgaver av ØB gjennom uken, har vi internt redusert staben. På halvannet år er antall ØB-ansatte halvert. Smertefullt, og tåredryppende, når gode kolleger gjennom mange år slutter. Men nødvendig for å sikre lønnsomhet som gjør at vi kan være langsiktige. Det krever mer av de ansatte, som i dag har et helt annet yrke enn da vi startet i bransjen. Et yrke som stiller andre krav til kompetanse, men som alltid har den samme ambisjonen i bunnen: Å servere leserne nyheter og reportasjer, og engasjere, forbanne og skape entusiasme.

Hva 2015 vil bringe for mediene er det store, åpne spørsmålet. For ØBs del vet vi noe: Vi tar igjen kontrollen over Nordstrands Blad, og satser på å videreføre 90 års intens avishistorie i et spennende område. Vi kommer til å samarbeide enda tettere med de andre avisene i Follo, vi skal utvikle oss og bli enda bedre, raskere og nyttigere for alle som følger oss digitalt. Vi har et kommunevalg foran oss, som vil prege avisen hele året – enkelte lokalpolitikere har allerede startet valgkampen i spaltene.

I denne hverdagen, i 2015, trenger vi deg. Som leser. Som annonsør. Enig og uenig. Fornøyd og forbannet. Engasjert. Som oss.

Artikkeltags