Gå til sidens hovedinnhold

– Leserne har endret vanene sine. Nå følger avisen etter

Nå gjør ØB en av sine største endringer de siste årene: Fra 13. april kommer avisen ut tre dager i uken, i stedet for fem. – Dette er en naturlig tilpasning til lesermarkedet. Langt de fleste leser oss digitalt, sier ansvarlig redaktør Martin Gray. Se video om hvordan du kan registrere en AiD og få mer ut av ditt abonnement, slik at du aldri går glipp av siste nytt.

FOLLO: Fra uke 15 kommer papiravisen ut til abonnentene mandag, onsdag og fredag.

– Leservanene har endret seg. De aller fleste av våre over 10.000 abonnenter leser oss bare digitalt, og flesteparten leser Østlandets Blad via smarttelefon, sier Gray.

– Dette er en trend vi har sett over flere år, men den er blitt forsterket det siste året. Folk forventer raske oppdateringer i et nyhetsbilde som forandrer seg gjennom hele døgnet.

Flest digitale abonnenter

Østlandets Blad har siden lansering av digital abonnementsløsning opplevd en formidabel digital vekst. Nå er 60 prosent av abonnentene til avisen kun digitale, mens åtte av ti av dem som har papirabonnement også oppdaterer seg digitalt.

– Vi har økt i antall abonnenter hvert år siden 2015, og all vekst er digital. Derfor er det riktig av oss å tilpasse produktene til leserne, slik at vi kan utvikle journalistikken vår, og svare enda bedre til lesernes forventninger, sier redaktøren.

Han understreker at papirabonnentene ikke vil få mindre innhold, selv om antall aviser reduseres.

– Vi øker sidetallet i avisen, og skal lage en skikkelig god helgeavis folk skal få i postkassen på fredager, med alt det vante innholdet. Leserne skal ikke gå glipp av noe.

– Og det er viktig å understreke: Som papiravisabonnent har du full tilgang til alt det digitale vi publiserer. Papiravisen en bare en del av det vi lager – ikke alt, sier redaktøren.

– Er dette første steg mot papiravisens død?

– Nei. Papiravisen er viktig for oss, for svært mange av våre lesere, og for annonsørene. Den skal vi ha med oss i mange år fremover, og vi skal lage en bedre avis for våre lesere, tre ganger i uken.

– Dette har dere prøvd før: I 2012 gikk avisen fra seks til tre dager, og det var ikke så vellykket. Hvorfor skal det gå bedre nå?

– I 2012 gikk vi rett og slett skikkelig på trynet. Men verden ser veldig annerledes ut nå. Det er over åtte år siden, og mens vi da ikke hadde noen digitale brukervaner, eller en eneste digital abonnent, har vi 6000 av dem nå. Men den viktigste grunnen er at vi ikke endrer innholdet i avisen, som sist. Den skal være proppfull av lokale nyheter og reportasjer – akkurat som leserne forventer.

Andre har gjort det samme

Mange andre lokalaviser i Amedia har allerede gjennomført frekvensendringer med suksess. Akershus Amtstidende gikk fra fem til tre dager i mars 2019, og Smaalenene i Askim reduserte fra seks til tre dager i høst. Og flere kommer etter.

– Østlandets Blad har hatt en sterk digital utvikling, og de er veldig godt rustet for å skape ytterligere digital vekst, sier styreleder Petter Saugstad. Tillitsvalgte og ansatte har vært involvert i denne prosessen, og det er internt stor forståelse for endringen som kommer.

– Dette er en forventet utvikling. Jeg har ikke fått en eneste negativ kommentar fra ansatte i avishuset på at vi reduserer antall papiraviser i uka, kommenterer Karin Hanstensen, leder i NJs redaksjonsklubb, og de ansattes representant i styret.

– En økt satsing digitalt er naturlig i 2021, og helt i tråd med folks lesevaner. Samtidig er papiravisen fortsatt svært viktig for oss, den skal vi ta godt vare på også i årene som kommer, fortsetter Hanstensen.

Korona rammer mediebransjen

Koronakrisen har også rammet mediebransjen hardt. Det har vært en faktor når Østlandets Blad reduserer antall papirutgivelser.

– Vi har mistet en betydelig andel av våre annonseinntekter det siste året, og de er viktige for å finansiere journalistikken. Det er en utvikling og en trend som har vart noen år. Reklamepengene er flyttet over i sosiale medier og mange butikker har fått mindre penger til markedsføring på grunn av pandemien, og endrede handlevaner. En nedgang i antall papirutgivelser ville ha kommet uansett, men koronakrisen har skapt varige endringer i våre forbrukervaner, og vi må tilpasse oss for at avisen skal bestå som en kjernesunn virksomhet, sier Martin Gray.

Den ansvarlige redaktøren sier det koster mye å trykke og distribuere papiraviser til stadig færre papiravislesere, og at det i disse urolige tider er klokt og riktig å gjøre endringen.

–Vi må som andre bransjer (bank, post, reiseliv med flere) endre oss i takt med at forbrukernes – lesernes – vaner endrer seg.

– Ved å gå ned på antall utgivelser på papir reduserer vi våre kostnader uten at det går utover den journalistiske innsatsen vår. Vi skal fortsatt være en slagkraftig redaksjon som skal produsere minst like mye innhold. Og vi må kunne presentere det på video, med lyd og med tekst og bilder.

Kommentarer til denne saken