1 Å løpe eller ikke løpe: Sandra Holberg er ferdig med behandlingen for prolaps i nakken. Nå skal hun på med joggeskoene og begynne å løpe, for å nå den tøffe målsettingen hun har satt seg for neste år.

Få hjelp til å holde nyttårsforsettene

Etter et år med prolaps i nakken, har Sandra Løvmyr Holberg (53) fra Langhus satt seg som mål å løpe det fem kilometer lange I Form-løpet nesten seks minutter fortere enn før.
Av
Publisert
DEL

Vi nærmer oss nyttår, og det er tid for nyttårsforsetter og målsettinger for neste år. Sandra Løvmyr Holberg har gitt seg selv en ekstra utfordring i det nye året.

– Jeg var godt i gang med løpingen i fjor, men så fikk jeg prolaps og det ble bare rusleturer, forteller hun.

Vi treffer henne på Klinikk for alle midt i Ski sentrum. Her har damen fra Bøleråsen, opprinnelig fra Kolbotn, vært mer det siste året enn hun egentlig hadde ønsket. Men det viktigste nå er at hun er rehabilitert fra prolapsen og klar for å gå fra behandling til opptrening.

Nå vil hun begynne å løpe igjen. Og i den anledning har hun sammen med fysioterapeut Charlotte Olsen vært gjennom en aldri så liten målsetningsprosess.

Mange vil på denne tiden av året kalle det et nyttårsforsett.

På benken: Fysioterapeut Charlotte Olsen har brukt mye tid på å behandle Sandra Olsens nakkeprolaps. Nå er behandlingen ferdig, og opptreningen kan starte.

På benken: Fysioterapeut Charlotte Olsen har brukt mye tid på å behandle Sandra Olsens nakkeprolaps. Nå er behandlingen ferdig, og opptreningen kan starte.

– Jeg liker å bruke uttrykket «SMART-mål», sier Olsen, som integrert i Klinikk for alle har et firma som heter Smart Fysio.

Hun ønsker ikke å snakke om nyttårsforsett, men mener det mer handler om å sette seg klare mål. Da er det viktig både at målsettingen er realistisk, og samtidig tøff nok til å utfordre seg selv litt.

Finn ut hva som realistisk

– Da må man ta seg tid til å vurdere for eksempel hva det er mulig å klare, hvor mye har man tid til å trene og så videre. Snakk gjerne med andre, søk råd, finn ut hva som er realistisk, påpeker fysioterapeuten.

– Det første som er viktig er at man setter seg et mål som er spesifikt. Det må være presist og målbart. Det er bra å sette seg delmål, da kan man se om man gjør fremgang underveis i prosessen.

– Samtidig må det være litt ambisiøst. Man må tørre å legge litt press på seg selv. Det er i grunnen noe av vitsen, samtidig som det skal være realistisk at man kan komme dit man ønsker. Det kan også være smart å involvere andre, ved for eksempel å fortelle hvilke mål man har satt seg. Da vil det også være lettere å få forståelse blant dem man bor sammen med, slik at de kanskje ikke setter seg ned sammen med deg med en pose potetgull eller en flaske rødvin, understreker Olsen.

LES OGSÅ: Nyttårstur med Hjellsåstårnet i sikte

– Og når andre vet hvilke mål man har satt seg, vil det dermed også være mer forpliktende.

– Det siste punktet jeg ville trekke frem er at målsettingen må være tidsbestemt. Det holder ikke å ha et slags ønske om at man skal være ved målet en eller annen gang i fremtiden, sier Charlotte Olsen. Og fortsetter:

– I forbindelse med nyttårsforsetter blir det gjerne mye prat om hva man skal eller har lyst til å gjøre neste år. Men for at det skal ha noen funksjon, er det viktig at man setter seg et mål som er mer presist.

Både realitisk og ambisiøs

Sandra Løvmyr Holberg har vært gjennom en lengre prosess, for å finne et mål som er viktig for henne. Hele veien har hun fått veiledning av Charlotte Olsen, slik at målsettingen er blitt både realistisk og ambisiøs.

– Etter at jeg fikk prolaps i nakken har jeg fått hjelp av Charlotte på både det fysiske og det mentale plan. Hun har fått meg til å tenke litt annerledes og til å sette meg et mål som jeg vet blir krevende å nå, men som jeg også vet at er mulig å klare.

Da var det naturlig å tenke løping. Før nakkeprolapsen hadde nemlig Sandra blitt en del av de spreke Langhusrypene og begynt å jogge.

– Det var det sosiale som gjorde at jeg ble med. Men jeg fikk etter hvert blod på tann når det gjelder trening og løping, forteller hun. Bare et par måneder etter at hun gikk ut av Løplabbet med sitt aller første par joggesko, stilte hun opp i det fem kilometer lange I Form-løpet i Oslo, og gjennomførte i fin stil på tiden 40.21.

Hardtrening: Sandra Holberg kommer til å tilbringe mye tid på tredemølle neste år, for å kunne løpe I Form-løpet på 35 minutter.

Hardtrening: Sandra Holberg kommer til å tilbringe mye tid på tredemølle neste år, for å kunne løpe I Form-løpet på 35 minutter.

– Da var jeg godt i gang med løpingen, sier hun. Men så skjedde det noe.

Gjennomførte med prolaps

Året etter ruslet hun bare gjennom, som hun selv sier, på 44.36. Det hun ikke visste på det tidspunktet, var at hun gjennomførte med prolaps i nakken. Etter at prolapsen ble oppdaget og hun begynte på behandlingen, fikk hun ikke lov til annen trening enn noen få forsiktige gåturer sist sommer.

Men nå er hun klar for å finne frem joggeskoene igjen.

LES OGSÅ: Nå serverer La Casitas mor egne kaker

– Nå har jeg satt meg som mål for neste år å løpe I Form-løpet på 35 minutter. Altså over fem minutter fortere enn i fjor og nesten ti minutter fortere enn i år. Jeg vet det blir tøft, men jeg tror også at jeg kan klare det, sier Sandra Holberg.

– Jeg har fem måneder på meg til å trene meg opp, sier hun – og innser at tiden er knapp.

Hittil har hun så vidt rukket å gjøre unna to forsiktige økter på tredemølle. Men lover at det skal bli flere.

– Vi har pratet en del om det og har begge troen på at dette skal være mulig. Vi har testet både kondisjon og biologisk alder, og er optimister. Hun kommer dessuten til å bli fulgt opp tett av en kollega av meg her på Klinikk for alle, Atle Aasterud, som er med i et forskningsprosjekt om treningsformen 4 x 4, forteller Charlotte Olsen.

– Jeg ville sette meg et mål som virkelig ga meg et spark bak, supplerer Sandra.

– Jeg synes dette er veldig spennende. Og motiverende. Det kan gå hvis jeg jobber hardt. Hvis jeg ikke hadde hatt troen på at det er mulig – ja, så hadde jeg ikke vært her nå, melder hun med et smil.

LES OGSÅ: – Det er så moro å være senterleder

Sandra kommer nå til å begynne å gå regelmessig på treningssenter igjen. I tillegg til styrketrening, legges det opp til at hun skal løpe på tredemølle to ganger i uken.

– Det skal jeg finne tid til. Det kan alle finne tid til. Gjør de ikke det, har de ikke tilstrekkelig interesse av å ta vare på kroppen og egen helse. Vi sitter for mye i ro, mener Sandra Holberg.

– Ja, det handler rett og slett om å forbedre sin livskvalitet, skyter Charlotte Olsen inn.

Charlotte Olsens råd

om målsetting:

Fysioterapeut Charlotte Olsen kommer med følgende råd når man skal sette seg mål som både er ambisiøse, men samtidig realistiske:

** Sett deg et mål som er Spesifikt

** Det må være Målbart

** Det må være Ambisiøst

** Men også Realistisk

** Målsetningen må være Tidsbestemt, da er den mer forpliktende.

Til sammen blir dette SMART mål.

Artikkeltags