GAMLE MOSSEVEI: Ekvipasjen hadde tatt turen til Tyrigrava søndag formiddag.
Det er vanlig med bil- og motortreff på det tradisjonsrike motorstedet. Men det var ingen Porscher eller Mustanger som møttes denne gangen, men selveste 2CV. Den legendariske «Jernsenga» har naturligvis sin egen entusiastklubb på linje med andre biler.
Norsk 2CV Klubb hadde fransk bildag på Tyrigrava, så uansett hva slags merke og modell du har, var du velkommen.
Lykke (36) hadde bursdag
Det er hyggelig også for oss som aldri har tatt i rattet på en eneste fransk bil. Man blir alltid i godt humør når man ser en 2CV.
– Jeg har hatt bilen i 13 år. Jeg har kjørt av veien en gang, så det meste er pusset opp, sier Tove Olafsen.
Hun hadde reist fra Tjøme til Tyrigrava for å vise frem øyevippene. Ikke hennes egne, men 36 år gamle Lykke. Klistremerkene på det ene sidevinduet vitner om at de har vært over store deler av Europa sammen på de 13 årene sammen.
– Jeg prøver å få med meg det som skjer. Det er fint å treffes på denne måten, og det er et veldig godt miljø i 2CV-klubben her i landet og over alt ellers også, sier hun.
Nye dekk i bursdagsgave
– Lykke har bursdag i dag! Nye vintagedekk fra Michelin er bursdagsgaven fra meg, ordentlige jåledekk sier Tove Olafsen.
– Hva var det som gjorde at det ble akkurat 2CV på deg?
– Jeg har hatt 2CV-sykdommen siden jeg var så stor, sier hun og viser en snau meters høyde med hånda.
Hun har hatt 2CV tidligere også, før hun fikk Lykke.
– Vanlig bil har jeg ikke brydd meg så mye om. Det er bare et fremkomstmiddel. Men jeg kjører riktignok en Cactus nå, så jeg kjører jo fransk bil, sier Tove Olafsen.
En annerledes bilklubb
Norsk 2CV klubb er klubben for Citroën 2CV og derivater – en rekke modeller som ble utviklet med utgangspunkt i den opprinnelige Citroën 2CV lansert i 1948.
Klubben ble stiftet på Frognerseteren i Oslo en hustrig januarkveld i 1965, 25 personer hadde møtt opp for å danne dette fellesskapet, «fordi mennesker som kunne finne på å kjøpe en så rar bil i dette litt ugjestmilde landet – sikkert kunne komme til å behøve litt hjelp og støtte en gang iblant».
Og sånn har det vært siden, klubben er først og fremst en bruksbilklubb og altså ikke bare for gutter med oljete fingre.
«Vi satser i stor grad på sosiale aktiviteter for hele familien. Men selvsagt hjelper vi også til med å holde 2CVen din i gang!» forsikrer klubben.
Drar til Sveits
I juli drar en delegasjon fra Norsk 2CV Klubb til Sveits for det 24. verdenstreffet, så det skjer litt av hvert i klubben.
– Vi skal dit, sier Tove Olafsen om hennes og Lykkes sveitsiske sommerplaner.
Norsk 2CV Klubb har møter den første onsdag i hver måned, samt turer i inn- og utland. Medlem eller ikke, 2CV eller ikke, er alle velkommen på møtene.
Klubben utgir også medlemsbladet Citrophile fem ganger i året. Det er et samarbeid med seks andre norske Citroën-klubber.
– Sjefen var sur, men ikke da han kjørte 2CV
Bjørn Vidar Lazar Braathen fra Sofiemyr var naturligvis på plass. Kjører du Sønsterudveien mellom Landerud og Kolbotn kirke, har du garantert sett deler av hans imponerende samling av Citroën-biler utenfor huset.
– Min mor hadde en sjef. Hun var sekretær og han var sjef. Han var ganske sur hele tiden, men da han kjørte 2CV, var han veldig blid. Jeg har fått det inn den veien, sier han.
Han snakker seg varm om Citroëns fortreffeligheter og hva som gjorde at han falt for bilmerket i utgangspunktet.
– Jeg er visepresident i den norske DS-klubben, og det er veldig moro. Vi har rundt 200 medlemmer og er en fin gjeng. Vi får stadig nye og yngre medlemmer, sier Bjørn Vidar Lazar Braathen.
– Mye finere design på DS
Journalisten har bare erfaring med tyske og japanske biler og prøver seg med et spørsmål om hva som gjorde at han valgte DS i stedet for CX.
– DS var først med hydraulisk fjæring. Og så er designet på DS'en mye finere. I sommer bestemte jeg meg for å kjøpe denne, sier han og kaster et blikk på doningen sin.
– Men jeg har også noen CX'er, påpeker han.
Citroën DS ble lansert på Paris-salongen i 1955 og var en revolusjon i bildesign da den kom.
– Da var det 11.000 som bestilte bilen på den messen. Det var litt sånn som Teslas salgssuksess i våre dager. Bilen var helt unik. Da den kom, så andre biler ganske like ut med svære bobleskjermer, sier Bjørn Vidar Lazar Braathen.