Kjøper du litt sunnere snacks til jul, kan det gjøre en forskjell for barn i Afrika

Vil ut i Europa: Gründerekteparet, May-Rita Kappfjell og Stig Ola Johansen, har stor tro på konseptet med å  sende ut eskevis med sunnere snaks til folket. Neste år står Sverige, Danmark og Finland for tur.

Vil ut i Europa: Gründerekteparet, May-Rita Kappfjell og Stig Ola Johansen, har stor tro på konseptet med å sende ut eskevis med sunnere snaks til folket. Neste år står Sverige, Danmark og Finland for tur. Foto:

I juleesken fra Carepacks mangler det én energibar, i stede ligger det en lapp om at det heller sendes 10 energimatpakker til underernærte barn i Afrika. – Tanken er at kjøpet skal gjør en forskjell, sier Stig Ola Johansen.

DEL

KOLBOTN: Gründerekteparet, May-Rita Kappfjell og Stig Ola Johansen, startet selskapet over kjøkkenbordet i 2016 og hold seg der frem til august 2017.

– Da trengte vi flere hender og kjøkkenbordet ble for lite, smiler Johansen.

Ideen bak selskapet kom etter at de så hvor liten hylleplass den sunnere varianten av snacks fikk ute i butikkene.

– De sunnere produktene manglet tilgjengelige salgskanaler og vi så at mange av de sunnere alternativene ikke kom til markedet og i stedet dessverre samlet støv på lageret til merkevarene. Vi er opptatt av at det vi spiser skal være sunt. I dag er det vanskelig å finne sunnere snacksvarianter i butikkhyllene. Målet vårt er å nå ut til folk med sunnere varianter av snacs, og så at vi kunne løse to problemer ved å starte Carepacks; hjelpe sunnere merkevarer til kunden og vise versa, sier Kappfjell.

Produktene i kassene er sunnere alternativer til vanlige produkter i kategorien, men vi har også produkter som favner under «fem om dagen», presiserer Johansen

I dag tilbyr Carepacks seks forskjellige esker med ulikt innhold, men er i gang med å utvide sortimentet med én veganer variant og én treningspakke. Det skal også legges til at det bare er juleesken som utløser 10 energimatpakker til underernærte barn i Afrika. Matpakkene produseres på lisens i Afrika, og er spesielt laget for at barna skal gå raskt opp i vekt. UNICEF er Carepacks samarbeidspartner.

Levere på døren

Eskene leveres hjem på døren til folk i hele Norge, og målsettingen til gründerne er å vokse ut i Europa.

Teamet, som nå teller åtte personer, er toppet med Norges raskeste kvinne, Ezinne Okparaebo. Hun er tre ganger olympier og innehar norgesrekorden på både 100 og 200 meter.

Saken fortsetter under bildet.

Carepacks teame: Fra venstre May-Rita Kappfjell, Ezinne Okparaebo og Tonje Elise Nordgård.

Carepacks teame: Fra venstre May-Rita Kappfjell, Ezinne Okparaebo og Tonje Elise Nordgård. Foto:

– Hun vet hvor viktig det er å velge et sunnere kosthold og hvordan dette påvirker prestasjonen når det gjelder, sier Kappfjell

Rekordholderen er med som hovedmarkedsfører. Hun eier også fem prosent av selskapet.

Det er ikke bare Ezinne som løper raskt i selskapet, det gjør også omsetningshastigheten. På de tre siste måneden har selskapet doblet antall pakkeutsendelse, hver måned.

I tillegg har de ernæringsspesialist Tonje Elise Nordgård på laget.

– Hun har mastergrad i Samfunnsernæring, så hun har mye å bidra med for å få kostholdet sunnere hos folk, mener Kappfjell.

Paret har klokkertro på produktet og føler det riktig tidsmessig.

Sunn mat er veldig i vinden. Vårt hårete mål er at vi neste år skal seksdoble utsendelses volumet fra dagens nivå.

For å nå dette og andre delmål, er selskapet å finne på Komplets markedsplass. Her kan eksterne firma selge sine produkter side om side med Komplets egne kategorier.

Vokser med emisjon

Det koster penger å vokse. Selskapet har allerede hentet inn et par millioner i ekstra kapital og ligger nå an til en ny runde, uten at selskapet vil kommentere tall.

– Som følge av at vi er i en prosess for å hente inn mer kapital, ønsker vi ikke å si så mye om tall, sier Johansen.

Foreløpig ligger alt fokus på Norge, men planen er å rulle ut konseptet til resten av Norden (minus Island) i løpet av 2018.

– Vi er i gang med å oversette nettsidene våre. Allerede første kvartal skal vi innta Sverige, så følger Danmark og Finland fortløpende.

Distribusjonen til Care Packs er bygd opp slik at det skal koste det samme å sende en pakke til Finland som til Trondheim.

Selv om selskapet drives fullt ut kommersielt, er gründerne opptatt av fairtrad og å bidra til et sunnere kosthold hos folket. Matsvinn skal heller ikke forekomme og Fattighuset står som mottager på pakker med kort holdbarhet.

Artikkeltags