Gå til sidens hovedinnhold

Nå kan du kjøpe renoveringsobjektet for usle 70.000 kroner – beliggenhet 3 km fra Ski sentrum og rett ved E18

70.000 kroner for en eiendom på fem mål og et bygg som rommer 171 kvadratmeter, høres nok forlokkende ut for de fleste, men det er som regel en grunn til at noe høres for godt ut til å være sant. – Dette er ikke unntaket fra regelen, gjør megleren klart.

For abonnenter

HOLSTAD: Eiendomsmegler Tore Georg Stray i eiendomsmeglerfirmaet Eiendomsnøkkelen AS legger ikke skjul på at det er et hav av utviklingsmuligheter, men også flere mulige fallgruver som følger med på lasset til eiendommen.

– Byggene er bevaringsverdige, så du risikerer å måtte sette de i stand på et tidspunkt. Du er heller ikke sikker på å få godkjent vei inn til eiendommen.

At eiendommen grenser til Østensjøvannet naturreservat, som er et fredet område, kan høres forlokkende ut. Minuset er at den også grenser til E18. Støv og støy fra denne må påregnes.

Selv om det meste ligger til rette for at E18 skal flyttes og tomten kan bli en perle på fem mål, er det ikke sagt at du får bo der. Eiendommen må uansett bruk omreguleres. I dag er den nemlig regulert som rasteplass.

Langt fra lokkepris

– 70.000 kroner er vel det man kan kalle latterlig billig for en eiendom i denne størrelsen. Er det lokkepris, Stray?

– Nei, det er langt fra lokkepris. Dette er en dyr eiendom. Det som er viktig er at folk setter seg inn prospektet og skjønner hva de byr på. Det blir veldig dyrt å utvikle eiendommen uansett hva kjøper vil gjøre med den, forklarer eiendomsmegleren.

– Det er også konstatert kvikkleire i området, så det kan også kreve tiltak, legger han nøkternt til.

– Hvem tenker du på som kjøpergruppe?

– Noen som har erfaring med eiendomsutvikling. Jeg ser for meg næring eller bolig på eiendommen om du får den omregulert.

Han har ikke satt opp visning på eiendommen før om nærmere en måned. Tanken er at potensielle kjøpere skal få god tid til å sette seg inn i den krevende eiendommens muligheter og utfordringer.

«Kupping» kan du bare glemme

– Jeg har allerede hatt mange interessenter på tråden, men mange har ikke satt seg inn i prospektet før de ringer, så entusiasmen synker når de skjønner hva det innebærer å kjøpe eiendommen.

– Er det lov å forsøke seg på et aldri så lite «kupp» (kjøpe boligen direkte fra selgeren før visning og budrunde) av eiendommen?

– Nei, det er hel uaktuelt med «kupping» i dette tilfelle. Her vil vi legge til rette for en budrunde med god tid mellom hvert bud, er Stray tydelig på.

Det erfarne eiendomsmegleren, er også tydelig på at eiendommen er av det spesielle slaget.

– Det er den mest spesielle eiendommen jeg selger på mine 30 år i bransjen.

I forbindelse med etablering av ny adkomstvei inn til eiendommen, må det søkes om avkjørselstillatelse.

– Den midlertidige inn/utkjørselen til Åsveien (FV-152), skal fjernes av Statens vegvesen etter at anleggsarbeidene ved Askimveien (E-18) er ferdigstilt. Det settes opp betongblokker noen steder, står det beskrevet i prosjektet.


Stasjonen åpnet i 1897

Holstad stasjon er en tidligere jernbanestasjon på Østfoldbanen (vestre linje). Stasjonen ble åpnet som lastespor 1897 og oppgradert til stoppested 1913. 1947 ble stoppestedet oppgradert til stasjon, denne ble fjernstyrt 1972. Fra 1989 hadde den status som fjernstyrt kryssingsspor til den ble nedlagt i forbindelse med omlegging av banen mellom Ski og Ås i 1994.

Uansett hva du skal bruke den gamle stasjonen til må det som nevnt en omregulering til. Fra gammelt av hadde Esso Norge planer om et serviceanlegg ved Holstadkrysset. Eiendommen var en del av dette prosjektet.

– Begge bygninger er i meget dårlig stand og trenger total renovering. Det er fukt- og råteskader, skjevheter og det kan også være skadedyr og muggsopp. Alle vinduer er knust. Inngangsdører er ødelagt, gjøres det klart i prospektet.


Foreslår dugnadsprosjekt og kafé

På Facebook-siden «Ås kommunes venner», er annonsen på finn.no delt. Her er det mange som har forslag til bruk.

– Burde vi danne et «laug» og gå sammen for å kjøpe denne stasjonen. Vi som kommer herfra burde få gamle Holstad stasjon til å blomstre! – Jeg er med!, skriver Per O. Linnestad.

– Mye dugnad og 1–2 mill., uansett grisebillig! Burde vært et museum eller en butikk der, foreslår Erik Sundheim.

– Esso har ikke mye bruk for denne tomta når E18 går i tunnel under Aschjem og Steinerskolen om noen år, men stedet kan bli en perle for andre formål når hovedtrafikken blir borte. Kun lokalvei og fin sykkelvei forbi her, mener Jorunn Nakken.


Kommentarer til denne saken