Kommentar Dette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.
I dag kom den nå etter hvert så mye omtalte rapporten om Follobanen. Det skal leses, analyseres og fordypes i dette. Hele Presse-Norge er på, og samferdselsministeren har selvfølgelig store forventninger.
Han er ikke alene.
Slapp av. Du skal få slippe noen dypanalyse av rapporten her i denne kommentaren. Rapporten er sikkert fin og bra den, men det er noe annet som opptar meg mer: Her i Follo står tusenvis av togpassasjerer og tvinner tommeltottene, mens de haster seg til og fra jobb og andre aktiviteter. Tidsklemma har aldri vært så påtrengende som den har vært siden 19. desember, og ennå er det ikke over. Jeg tror nok mange heller ikke tør å gamble på Follobanen på lang tid fremover, i frykt for å bli berørt i tidsklemma si. Jeg tror mange er frustrert fortsatt over å ha betalt fullpris for en vare som ikke har levert i det hele tatt. Jeg forstår dem godt.
Jernbanen er essensiell for oss i det daglige. Den må virke. Gjør den ikke det, får det store konsekvenser av de vi i ØB først og fremst er opptatt av, nemlig folk flest og våre lesere. Vi tråkker selv i de samme fotsporene hver eneste dag. Det er ingen glede for lokalavisen heller at togene ikke går. Vi føler på de samme problemene. Vi også bor her. Jeg gleder meg til den dagen vi kan skrive om at «nå funker Follobanen slik den skal – ta plass i vogna, og løs billett».
Follobanen er ikke bare viktig for pendlerne i Nordre Follo, for den er også viktig for utviklingen av regionen vår. Og for Ski-byen. All utvikling her fremover, er lagt opp rundt Follobanen, og slik blir det også i fremtiden. Slik jeg ser det, står vi nå overfor et kjempestort markedsføringsproblem. Vi har rett og slett blitt et offer for noe av det som skulle bli det største som har skjedd her i moderne tid.
Hva mener jeg? La oss si du går med flytteplaner, og googler temaer om Ski eller Nordre Follo, vil du nok kunne komme borti en del treff om to ting, nemlig togtrøbbel, og mutant-korona. Dette er kanskje noe av det Nordre Follo forbindes med akkurat nå. Dette er treff som vil komme opp i feeden din i lang tid fremover, og også for potensielle innflyttere.
Dette kan bli treff som kan avgjøre om folk velger å flytte hit fremfor Romerike, Oslo eller Asker og Bærum. Mobbesakene vi har løftet opp den siste tiden bidrar nok heller ikke til den beste markedsføringen, men det er et helt annet tema. Vi kommer mer tilbake til det.

En av Norges største satirikere med ny sang om Follobanen: – Bane Nor ba om å bli en låt
Forleden dag snakket jeg med en bekjent av meg som skulle flytte fra Nord-Norge til Oslo. Freidig nok, og som den Nordre Follo-patrioten jeg er, foreslo jeg å flytte til Sofiemyr eller til Ski. Vedkommende svarte kontant: «Det tør jeg ikke ta sjansen på. Da er det heller verdt å betale litt mer for en leilighet i Oslo».
Vi får håpe dette ikke blir gjengs fremover. Selv om banen blir fiksa til 1. februar, vil dette fortsatt være Nordre Follos ettermæle i lang tid fremover. Her trengs det en solid markedsføringsjobb.
For mellom Google-treffene på Follobanen og mutant-korona, drukner alle kvalitetene vi har her i Nordre Follo. Vi har naturen, vi har idretten, vi har tettheten til Oslo og svenskegrensa, det er i all hovedsak greie priser på boliger, og det er for det meste trygge oppvekstmiljøer for barna. Vi har alle kvaliteter folk i etableringsfasen trenger. Men vi har litt kviser på rumpa vår for tida, og nå må vi frem med kuren. Her må alle krefter trå til for å få positiviteten tilbake. Lets make Nordre Follo and jernbanen great again.
Hvis jeg skal være helt ærlig, så er jeg ikke så veldig opptatt av skyldfordelingen rundt Follobane-skandalen, eller om hoder skal rulle. Det får de ta seg av der inne på Stortinget og i riksavisene. Det jeg er opptatt av, er når leserne våre skal få togtilbudet de er lovet og fortjent.
Samtidig håper jeg virkelig at man tar seg tid til å teste, dobbeltteste og trippelteste nå før man setter dette i gang igjen. Det er aldri feil å ta en ekstra sjekk eller en ekstra pust i bakken, for dersom dette feiler igjen, er jeg redd jernbanens rykte vil få seg en trøkk som ikke vil la seg rette opp med det første. Dette er man, så vidt jeg har forstått, rimelig klar på hos Bane Nor også. Ikke la det gå prestisje i å åpne for tidlig. Åpne med kløkt og trygghet.
Nå har vi venta og frustrert oss lenge nok til at vi klarer ei uke eller to til med ad hoc-løsninger.
Men så må det faktisk også fungere slik det skal fungere og som vi ble lovet. Det er et unisont krav, fra pendlerne, og fra innbyggerne.