Har ikke tro på mathandel på nett

Kolonial.no er en av aktørene som driver med netthandel av matvarer.

Kolonial.no er en av aktørene som driver med netthandel av matvarer. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Mat på nett utfordrer verken bransjen eller folks forbruksvaner.

DEL

Bli abonnent og få tilgang til alt på ØB.no for 99 kroner i åtte uker

Det sier varehandelsekspert Odd Gisholt ved Handelshøyskolen BI. Han levner mat på nettmarkedet ingen sjanser til å overleve mot de etablerte aktørene i dagligvarebransjen.

– Forretningsmodellen er ikke bærekraftig, og det er ingen i matnettet som tjener penger. De har små og dårlige innkjøpsbetingelser, sier Gisholt til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

–Norges største

Ifølge daglig leder i Kolonial.no, Karl Munthe-Kaas, har det norske gründerselskapet blitt Norges største dagligvarekjede – uten å eie en matbutikk. Den nettbaserte butikken ble nylig tilgjengelig i AppStore og har til nå åpnet 7.700 dagligvarebutikker på norske mobiltelefoner.

– Det de fysiske dagligvarekjedene har brukt tiår, og milliarder av kroner, på å bygge opp, har vi oppnådd på bare noen timer. Norgesgruppen har til nå vært landets største dagligvarekjede med rundt 1.800 butikker. Det tallet passerte vi en halv time etter at butikken vår ble tilgjengelig i AppStore. Dette er dagligvarehandel anno 2016, mener Munthe-Kaas.

«Leker butikk»

Gisholt refererer på den annen side til at det ordinære dagligvaremarkedet omsetter for 165 milliarder kroner, mens mat på nett ikke engang har passert én milliard.

– Netthandel av mat er bare smuler målt opp mot handling i butikk. De to største aktørene har et omsetningsmål på 1,5 milliarder kroner. Det tilsvarer et supermarkeds omsetning på ett år, sier Gisholt. Han mener at en aktør som Kolonial.no, som har 250 ansatte, 20 biler, 30 hentepunkter og 13.000 kvadratmeter med lagringsplass, bare «leker butikk».

– Spørsmålet er bare hvor lenge investorene er tålmodige og kan leve med et underskudd.

Mat på nett vil ikke endre folks forbruksvaner.

Odd Gisholt, varehandelsekspert, BI

Størst tetthet

Varehandel: Ekspert Odd Gisholt har ingen tro på at mat på nettmarkedet vil snu opp ned på bransjen. Foto: Pressebilde

Varehandel: Ekspert Odd Gisholt har ingen tro på at mat på nettmarkedet vil snu opp ned på bransjen. Foto: Pressebilde

Dagligvarebransjens tre giganter, Norgesgruppen, Rema og Coop, består av til sammen ti profilhus og 4.000 butikker.

– Norge har den største tettheten av dagligvarebutikker i hele Europa. Jeg tror bransjen tar netthandelen med stoisk ro. Både Ole Robert Reitan og Stein Erik Hagen prøvde seg for 12 og 15 år siden, men ga seg. Handling av mat på nett er ingen revolusjon, sier Gisholt.

 

Artikkeltags