Ny app samler landets kollektivtrafikk

KOMPLETT: Nå skal du kunne finne reiser med hele landets kollektivtrafikk i én og samme app.

KOMPLETT: Nå skal du kunne finne reiser med hele landets kollektivtrafikk i én og samme app. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Entur har samlet 58.500 stoppesteder, 3000 reiseruter og 60 kollektivselskaper i én felles løsning. Endelig har Norge fått sin nasjonale reiseplanlegger.

DEL

– Det har vært litt som å løpe maraton og foreta en hjertetransplantasjon samtidig. Vi har jobbet intenst med å få til en løsning som gir sømløse kollektive reiser over hele landet, sier Hanne Nettum Breivik, prosjektleder i Entur, et statlig selskap under Samferdselsdepartementet, i en pressemelding sendt ut av konsulentselskapet Sopra Steria.

8. februar var den offisielle lanseringsdatoen for både mobilappen Entur og nettsiden en-tur.no, der alle rutetider for landets buss-, trikk-, tog- og fergelinjer er samlet på ett sted. Nå selges enkeltbilletter for Ruter og for tog, men på sikt skal reisende få kjøpt billetter til hele landets kollektivtilbud gjennom løsningen.

Gir kraft til appen

Både appen og nettsiden har imidlertid allerede vært i drift en god stund. Og begge er helt avhengige av den bakenforliggende nasjonale reiseplanleggeren, selve motoren i løsningen.

Målet er ganske enkelt: Å gjøre det lettere for folk å reise kollektivt, slik at stadig flere lar bilen stå i garasjen. Da må absolutt all nødvendig informasjon ligge tilgjengelig på ett og samme sted. I tillegg må informasjonen være korrekt, oppdatert og nøytral.

– De fleste er kollektivverdensmester mellom hjem og jobb, men blir rådløse hvis de plutselig må reise med en annen rute eller til en annen del av landet. Da tyr mange til bilen. Vi skal gjøre folk til tryggere og bedre kollektivpassasjerer også på bortebane, sier Nettum Breivik.

Det har nemlig mildt sagt vært vanskelig for kollektivreisende å orientere seg utenfor sitt nærområde. Landets fylkeskommuner tilrettelegger for kollektivtrafikken innenfor sine grenser, og rutinene når det gjelder for eksempel rutetabeller, billettsalg og informasjon varierer stort blant de 60 aktørene som leverer kollektivtjenester i Norge.

Etterlyst i 12 år

En annen utfordringen har vært innrapportering av rutedata. Kollektivaktørene har tidligere nemlig forholdt seg til en særnorsk, ganske løs standard, som har gitt en myriade av forskjellige løsninger. Mens noen av selskapene har velfungerende, automatiserte systemer som tilbyr for eksempel sanntidsinformasjon om reisene, har andre håndtert datasettene manuelt. Rutetider i et PDF-dokument på en nettside har ikke vært uvanlig. Det har vært en stor jobb å løfte alle over i et standardisert, selvbetjent rapporteringsregime.

Vi må helt tilbake til 2006 for å finne første gang Stortinget etterlyste en nasjonal reiseplanlegger.

Den nasjonale reiseplanleggeren til Entur er laget med åpen kildekode – og alle dataene er fritt tilgjengelig for de som registrerer seg som bruker. Ifølge Nettum Breivik er det foreløpig rundt 100 selskaper og personer som har registrert seg som brukere av Enturs APIer.

– Vi ønsker å få denne informasjonen inn i alle slags løsninger og tjenester, slik at appen og nettsiden vår bare er en del av totalen. For eksempel kan en musikkfestival enkelt integrere våre funksjoner inn i sine egne systemer og dermed tilby sine kunder reiseinformasjon sammen med festivalpass. Og Google er allerede i gang med å implementere våre kollektivdata fra hele Norge i sin karttjeneste, sier hun.

Artikkeltags