Full appelsinkrig mellom lavpriskjedene

FULL KRIG: Prisen på appelsiner faller, mens debatttemperaturen stiger i norsk dagligvarebransje for tiden. Foto: Paul Weaver, Nettavisen

FULL KRIG: Prisen på appelsiner faller, mens debatttemperaturen stiger i norsk dagligvarebransje for tiden. Foto: Paul Weaver, Nettavisen

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Coop mener Kiwi fører kundene bak lyset. Kiwi mener Coop sporer av debatten og klarer ikke å følge med i kampen om de laveste prisene.

DEL

– Kiwi fører kundene bak lyset. De lurer kundene. De har nå tatt billigappelsiner av lavere kvalitet ut i løsvekt for å slippe å redusere prisen på de appelsinene folk virkelig vil ha. Det er de store, saftige appelsinene som folk etterspør til påske, sier Bjørn Takle Friis, kommunikasjonsdirektør i Coop til Nettavisen.

Kiwi parerer ved å anklage Coops billigste kjede Extra for å ikke henge med i kampen om de laveste prisene.

– Priskonkurransen står mellom Kiwi og Rema, og Coop forsøker å spore av ved å snakke om våre appelsiner, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi til Nettavisen.

Priskrig

Coop kuttet prisen på sine kvalitetsappelsiner hos Extra i løsvekt med rundt 40 prosent til 15 kroner i forrige uke.

Kiwi svarte da med å sette ned prisen på de de kaller standard appelsiner. De er appelsiner av ikke så høy kvalitet som deres toppmerke Cevita, som gjennomgår spesielt strenge sorteringskriterier kun et fåtall slipper gjennom.

– Kun én av ti appelsiner oppfyller kravene for å bli merket Cevita og disse er dyrere å kjøpe inn enn andre appelsiner. Vi har gode, rimeligere alternativer for dem som ønsker det. Våre standardappelsiner koster 9,90 kroner i alle våre 652 butikker, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi til Nettavisen.

Påstanden om at Coops beste appelsiner ikke har like høy kvalitet setter sinnene i kok hos konkurrenten. De mener at appelsinene de har kuttet prisen på er av samme kvalitet som Cevita.

– Det er appelsiner med de samme størrelseskravene og av de samme sortene som blir solgt hos oss som hos Kiwi. Vi bruker kaliber to-appelsiner av typen Lane Late og Navel Late. Det er det samme som Cevita. Det er påskeappelsiner som er spesielt søte og smaker godt, sier Atle Alexander Olsen, kategorisjef for frukt og grønt i Coop, til Nettavisen.

Populære appelsiner

Løsvekstappelsinene til Coop utgjør over nitti prosent av det samlede appelsinsalget til konsernet. For Kiwi er Cevita-appelsinene deres bestselger.

Ved siden av dette selger alle kjedene annensorteringsappelsiner, som kjennetegnes blant annet ved at de er betydelige mindre enn premiumappelsinene. Disse koster 9,90 kroner hos Kiwi, Extra og Rema. 

Cevita-appelsiner koster nå 17,90 kroner hos Kiwi, altså tre kroner mer enn Extras premiumsalternativ.

– Det er tøys og tull at våre beste appelsiner ikke er like gode som Cevita. Kiwi fører kundene bak lyset, sier Friis.

– Best omdømme

Det avviser Arvin.

– Kiwi har bransjens beste omdømme og landets mest lojale og tilfredse lavpriskunder. Vi lever av tillit og fører aldri kundene bak lyset, sier hun.

Hun mener Coop i stedet prøver å spore av debatten om pris.

– Det kan virke som om Coop tror priskonkurransen kun handler om appelsiner og Kvikklunsj. Priskonkurransen står mellom Kiwi og Rema, og Coop forsøker å spore av ved å snakke om våre appelsiner, sier Arvin.

– Det er underlig at de ikke bruker mer tid på å forsøke å henge med i den tøffe priskonkurransen enn å pirke i Kiwis appelsiner, sier Kiwi-toppen.

– Bare tull

Friis får bakoversveis av uttalelsene til Arvin.

– Dette er helt hårreisende. Vi sjekker priser hver dag for å være like billig som de billigste. De prøver å snakke seg vekk fra det faktum at de fører kundene bak lyset på enkeltprodukter, sier Friis.

Extra kom bak både Kiwi og Rema 1000 i sin siste matbørsen til VG. Friis forklarer dette med at VGs priskontrollører ikke fant to brød hos Extra som til sammen utgjorde mesteparten av differansen.

– Det er bare tull å si at det er noe særlig forskjell mellom kjedene. Vi sjekker priser hver dag og det er minimale forskjeller. Samtidig konkurrerer ikke Kiwi på lik linje med Extra fordi vi har 1.000 flere produkter enn Kiwi i snitt inne i butikkene våre, sier han.

Artikkeltags