Fikk hele Drøbak til å danse

Artikkelen er over 3 år gammel

Næringslivet i Drøbak bruker dansemoves til å lokke folk til byen. Videoen nærmer seg 200.000 visninger - på under tre dager. Trykk på hovedbildet for å se byen danse.

DEL

Tone Sæbø og Lene B. Krogsrud i Wannabees Film & TV går utradisjonelt til verks i sine markedsføringsstunt for Drøbak. Først var det den dansende hotelldirektøren på Reenskaug Hotell som fikk stor oppmerksomhet i både tradisjonelle og sosiale medier. Så kom ideen om å ta det hele et hakk lenger, og få med seg hele Drøbak på dansen.

26 næringslivsaktører pluss en del lokale aktører er med i den nye turistfilmen fylt av danseglade personer, som ble lagt ut på Visit Drøbak sin facebookside torsdag kveld. Allerede fredag kveld hadde den passert 100.000 visninger.

- Nå har den nådd 171.000 visninger, er delt 2081 ganger, har fått 2100 reaksjoner og noen hundre kommentarer, sier Sæbø og Krogsrud lørdag kveld.

Ventende perle

Ifølge kvinnene bak produksjonsselskapet har folk slett ikke vært vonde å be, selv om dansetrinnene kanskje har ført dem litt ut av komfortsonen.

- Målet er vel ikke å bli dansebyen, men å spre Drøbak ut til hele Norge og hele verden og si at "her ligger en perle og venter på dere", sier de.

Før innspillingen sendte de ut en henvendelse til de som ønsket å være med, med spørsmål om hva de ønsket å bidra med.

- Vi føler at hele Drøbak sentrum har blitt samlet under prosjektet. Det er kjempegøy.

De fikk også med seg Grethe Tenden til å hjelpe til med koreografien til en felles sekvens på Drøbak Torg.

- Da vi satt og planla videoen, var vi opptatt av å få frem særegeheten og sjarmen i Drøbak. Det som er gøy nå, er at tilbakemeldingene går på at "vi må til Drøbak". Folk har sett den både i Florida, Tyskland, Italia og Myanmar, så den er godt utenfor landegrensene, sier Krogsrud.

Ifølge Sæbø var planen å lage en snutt på halvannet til to minutter.

- Men det ble ganget med fem. Det handler om at Drøbaks innbyggere og menneskene som jobber her tar plass og har mye å by på. Så da ble den lang, sier hun.

Grunnen til at filmen ble publisert på Visit Drøbak var at det hele er et spleiselag mellom 26 bedrifter og kunstnere i Drøbak, og at Visit Drøbak fungerer som en hovedportal og dermed var et naturlig valg som samarbeidspartner og distribusjonskanal.

Opptak i Badehusgata med Hanne Kristine Rohde og Martin Schanche.

Opptak i Badehusgata med Hanne Kristine Rohde og Martin Schanche. Foto:

Trip Advisor-utmerkelse

De to hadde en lang fartstid innen TV-produksjon bak seg da de startet opp Wannabees Film & TV i høst, og de er allerede godt igang med egne prosjekter. De jobber med mye forskjellig; alt fra videounderholdning for bedrifter til pitching av ideer for TV-kanaler.

Sissel Margrethe Eide på Reenskaug Hotell synes det er veldig gøy at Sæbø og Krogsrud fikk ideen om å ta konseptet videre ut til hele Drøbak. Hun legger ikke skjul på at den dansende hotelldirektøren har gitt hotellet mye positiv oppmerksomhet. Denne uken kom glad-meldingen om at hotellet har fått et fortreffelighetsbevis fra Trip Advisor, basert på tilbakemeldinger fra gjester.

- Jeg synes det er veldig hyggelig. Det er delvis et resultat av det filmen har gjort, og selvfølgelig av det våre ansatte gjør hver dag - å yte service og by på seg selv.

Eide mener at filmene er en fin måte å få frem byen som et positivt og annerledes sted hvor man ikke tar seg selv så høytidelig.

- Det er gøy at Lene og Tone kommer med sånne knallideer som omtrent det første de gjør. De har investert mye i firmaet, og jeg synes det er veldig gøy at de lykkes.

- Kjempeløft

Visit Drøbak merker allerede effekten.

- Filmen har bidratt til et kjempeløft for Visit Drøbak, og vi har fått over 700 nye følgere på vår Facebookside i løpet av to dager. Vi er glade for at Wannabees Film & TV har valgt Visit Drøbak som publiseringsplattform ettersom vi er opptatt av å markedsføre Drøbak som en by med mange utesteder, et mangfold av hyggelige forretninger og kulturformidlere - og et godt privat og offentlig servicetilbud. Det er nettopp slike initiativ som bidrar til at vi kan utvikle visitdrobak.no videre, kommenterer Lena Elgaaen, Redaktør i Visit Drøbak.

Hun mener at Wannabees Film & TV har produsert en morsom og annerledes film som løfter frem nettopp byens mangfoldige tilbud.

- Det kan føre til at mange ønsker å besøke Drøbak, samt til at lokalbefolkningen ser byen sin i nytt lys. Det har vært veldig spennende å samarbeide med Wannabees Film & TV.

Lene Krogsrud og Tone Sæbø sammen med Mats Sollid og Erling Due Bergseth i Empo TV, i forbindelse med at «Special Olympics – Mats og Erling i USA» vant Gullruten.

Lene Krogsrud og Tone Sæbø sammen med Mats Sollid og Erling Due Bergseth i Empo TV, i forbindelse med at «Special Olympics – Mats og Erling i USA» vant Gullruten. Foto:

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken