Ingen vet hvor lenge vi må vente på ny E18

Ser lys i enden av tunnelen: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (til høyre) var på befaring i tunnelene som skal bli den nye Follobanen tirsdag. Foto: Åsmund Løvdal

Ser lys i enden av tunnelen: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (til høyre) var på befaring i tunnelene som skal bli den nye Follobanen tirsdag. Foto: Åsmund Løvdal

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Samferdsministeren kunne ikke love noe

DEL

FOLLO: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) vil ikke love at ny E18 gjennom Ås og Ski vil bli prioritert i ny Nasjonal Transportplan.

Solvik-Olsen er for tiden på en reise rundt om i landet for å få innspill til utformingen av ny Nasjonal Transportplan. Tirsdag møtte han representanter for næringsliv og politikk i Oslo, Akershus og Østfold. Et av punktene på programmet var å besøke anleggsområdet på Åsland, der arbeidet med å bore den nye til Follobanen skal starte.

På spørsmål om ministeren ville tråkke på gassen i et annet stort samferdselsprosjekt, nemlig ny E18 gjennom Ski og Ås, svarte Solvik-Olsen at han ikke ville love noe.

– Jeg vil ikke komme med noen løfter nå i forkant av ny Nasjonal Transportplan. Departementet får innspill fra hele landet, og vi må gjennomgå disse og gjøre våre prioriteringer. I møter med næringsliv og lokalpolitikere i Akershus og Østfold har ny E18 kommet opp i diskusjonen flere ganger, men det er som sagt for tidlig å love noe, sier Solvik-Olsen.

Intet prakteksempel

Solvik-Olsen sa videre at han håpet bedre planlegging, mer helhetlige løsninger og effektiv ressursbruk ville gi bedre fremdrift for store prosjekter i fremtiden.

– Måten nye E18 har blitt planlagt og bygget gjennom Østfold er ikke akkurat noe prakteksempel på hvordan vi bør gjennomføre store veiprosjekter, sa Solvik-Olsen.

Ifølge gjeldende Nasjonal transportplan skal den nye motorveien i Ås ha byggestart i 2022 og stå ferdig i 2026. Statens vegvesen mener det er mulig å komme raskere i gang. De kan begynne å bygge allerede i 2019 og ha motorveien klar i 2022, forutsatt at de får penger til prosjektering og finansiering tidligere enn oppsatt.

Follobanen i rute

Under ministerens besøk på Åsland kunne prosjektleder Anne Katrine Kalager fortelle at Follobanen foreløpig er i rute og følger tidsplanen. Det første av de store borrene som skal grave ut tunnelene settes i arbeid først i september. Det vil likevel være stor aktivitet før den tid, både på Åsland og i Ski, der stasjonen skal bygges om fullstendig. Samferdselsministeren lurte på om det stemte at de digre boremaskinene kostet to milliarder å kjøpe inn. Det mente han nemlig å ha lest et sted. Prosjektdirektør for hele Follobanen, Erik Smith, kunne berolige med at prisen bare kom på halvparten av det ministeren trodde, rundt en milliard.

– Ja ja, det er jo penger det også, sa samferdselsministeren.

Artikkeltags