Veireno-sjefen beklager avfallsrotet i Oslo

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

ENEBAKK: Veireno-sjef Jonny Enger beklager den mangelfulle avfallshåndteringen i Oslo siden 3. oktober og håper den nye løsningen vil skape ro og stabilitet.

– Vi beklager situasjonen som har vært og håper den nye løsningen vil skape ro og bidra til at håndteringen av husholdningsavfallet i Oslo nå stabiliseres, sier Jonny Enger i en pressemelding søndag kveld.

Han sier Veireno-ledelsen har hatt tett dialog med Oslo kommune og Renovasjonsetaten den siste tiden for å finne en løsning på det han betegner som en vanskelig og krevende situasjon med avfallsinnhentingen i Oslo.

– Vi er glade for løsningen som er kommet i stand med Oslo kommune som fra i morgen overtar ansvaret for avfallsinnhentingen i Oslo. Dette innebærer at kommunen overtar Veirenos forpliktelser knyttet til dette, herunder arbeidsgiveransvar for våre ansatte og materiell, sier Enger.

– Denne saken har vært vanskelig og krevende og følgelig noe jeg gjerne skulle vært foruten, legger han til.

– Vi ønsker Oslo kommune og Renovasjonsetaten lykke til med oppdraget og er glade for at våre ansatte overføres til kommunen og blir ivaretatt der, sier Enger.

Fakta om avfallshåndteringen i Oslo kommune

* Våren 2015: Renovasjonsetaten (REN) i Oslo kommune konkurranseutsetter innhenting av husholdningsavfall i byen.

* 2. september 2015: REN signerer kontrakt med Veireno AS for innsamling av papir-, mat-, plast- og restavfall i hele Oslo i fem år.

* 3. oktober 2016: Veireno starter avfallsinnhentingen.

* 17. oktober: Det er kommet inn over 5.500 klager fra frustrerte innbyggere på to uker. 29. november er antallet klager over 21.000. Ved årsskiftet er klagetallet 30.000.

* Blant dem som har klaget, er byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og bystyremedlem Carl I. Hagen (Frp).

* Etter en drøy måned gir Oslo kommune Veireno dagbøter for manglende avfallshenting.

* 13. desember: Konsulentfirmaet Deloitte skal granske søppelkaoset. Granskingen skal vare til påske.

* 10. januar: Arbeidstilsynet skal ha funnet 81 brudd på arbeidstidsbestemmelsene i Veireno etter å ha undersøkt timelistene til 29 renovatører i oppstartsmåneden. Flere ansatte skal ha jobbet over 80 timer i uka.

* 16. januar: Rødt varsler mistillit mot samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) dersom kontrakten med Veireno ikke heves.

* 16. januar: Pål Sommernes går av som REN-direktør.

* 16. januar: Byrådet åpner for å heve hele eller deler av Veireno-avtalen.

* 17. januar: Byrådsleder Raymond Johansen sier kontrakten kan termineres «i ytterste konsekvens» og opplyser at Renovasjonsetaten forbereder et nytt anbud.

* 24. januar: Veireno har fått 12.000 kroner i bot for tre tonn overlast på en av søppelbilene, melder NRK.

* 25. januar: Opposisjonen i Oslo bystyre får ikke gjennomslag i kontrollutvalget for å få gransket saken. Byrådspartiene sier rådets eget kontrollorgan – Internrevisjonen – må få tid fram til tidligst i april.

* 26. januar: Forbrukerrådet mener innbyggerne som rammes, har rett på prisavslag fra kommunen, noe kommunen har avvist.

* 1. februar: Arbeidstilsynets oversikt viser at Veirenos ansatte har jobbet 13.737 overtidstimer og påviser 2.091 mulige brudd på arbeidsmiljøloven, skriver Dagbladet.

* 14. februar: Arbeidstilsynet politianmelder Veireno for mange og alvorlige brudd på arbeidstidsbestemmelsene.

* 15. februar: Ifølge Dagbladet varslet Veireno Oslo kommune sju måneder før de startet søppelinnhentingen om at oppdraget ikke kunne løses uten dispensasjon fra arbeidsmiljøloven.

* 19. februar: Byrådet holder pressekonferanse om søppelsituasjonen og opplyser atOslo kommune tar over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning. Kommunen har fremforhandlet en avtale med Veireno om virksomhetsoverdragelse.

Artikkeltags