SAS innstiller alle flygninger lørdag

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

SAS innstiller samtlige flygninger lørdag, noe som rammer 34.000 passasjerer, melder SVT.

DEL

Søndag er fortsatt uklar, sier SAS' svenske pressesjef Freja Annametz til SVT.

Om lag 1.500 piloter i Norge, Sverige og Danmark gikk fredag ut i streik. Over 70.000 passasjerer ble rammet denne dagen.

Pilotene krever blant annet høyere lønn og mer forutsigbar arbeidstid.

Fredag ble over 670 avganger innstilt, noe som rammet om lag 72.000 passasjerer.

Det førte til en rekke køer blant annet på Oslo lufthavn Gardermoen. Også Norwegian og Vy merket streiken i SAS. Begge selskapene meldte fredag om svært stor pågang av reisende. Hos Norwegian var det fredag en rekke utsolgte avganger.

Koster opp mot 73 millioner kroner per dag

Pilotstreiken i Norge, Sverige og Danmark koster selskapet mellom 54 og 73 millioner kroner per dag. Titusenvis av reisende rammes av streiken.

En rekke flygninger i alle de skandinaviske landene ble innstilt fredag, noe som rammet over 70.000 reisende. Lørdag innstilles samtlige flygninger, og 34.000 personer blir berørt.

Danska Sydbank har regnet ut at gjennomsnittskostnaden for streiken for SAS tilsvarer mellom 54 og 73 millioner norske kroner per dag.

Dersom streiken pågår i 14 dager, kan hele det årlige overskuddet analytikere anslår for SAS, spises opp.

Pilotene krever blant annet en lønnsøkning på 13 prosent. Det er umulig for SAS å gå med på dette kravet, mener sjefanalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen.

Selskapet har siden 2012, da konkursen truet, kjempet for å få fart på lønnsomheten og innsparinger er nå en del av hverdagen. Selskapet har forbedret økonomien, men lønnsomhetsnivået i selskapet er «papirtynt», mener Pedersen.

– Dersom SAS ikke fortsetter å effektivisere og spare, kommer selskapet i løpet av noen kvartaler å gå fra lønnsomhet til tap, sier han.

Fakta om SAS-pilotenes krav

1.500 skandinaviske piloter i fagforeningen SAS Pilot Group streiker. Dette er hovedkravene:

  • Mer forutsigbar arbeidstid. I dag får pilotene vite turnusen for kommende måned 14 dager i forkant.
  • Gjeninnføring av ansiennitetsavtaler. Før forhandlingene begynte sa SAS opp avtaler som blant annet regulerer ansiennitet mellom pilotene i ulike land, noe pilotene mener gjør karriereutsiktene usikre. Avtalene gjelder blant annet muligheten for å bli kaptein, hvilken flytype man kan søke seg til og når man får ferie.
  • Lønnsøkning på 13 prosent. Pilotene godtok lønnskutt i 2012 da SAS slet med dårlig økonomi, og mener de nå bør få igjen noe av dette nå som det går bedre økonomisk for selskapet.
  • NHO Luftfart sier pilotene via meklingen ble tilbudt lønnsøkninger i tråd med hva man ellers er blitt enige om i norsk arbeidsliv, men mener kravene fra pilotene truer konkurransemulighetene for SAS.
  • Kilde: Norske SAS-flygeres Forening, SAS Pilot Group, Parat24

Artikkeltags