Denne priskrigen har du allerede vunnet

GRAVER: Tommy Skaatan og Robert Davidson i maskinentreprenørfirmaet Tom Hvaal AS graver og planerer for Viken Fiber i Oppegård.

GRAVER: Tommy Skaatan og Robert Davidson i maskinentreprenørfirmaet Tom Hvaal AS graver og planerer for Viken Fiber i Oppegård. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

I Oppegård og Ski utspiller det seg en knallhard kamp om bredbåndskundene.

DEL

OPPEGÅRD/SKI: Viken Fiber (Altibox) fra Drammen, er med sine drøyt 110.000 abonnenter som en lillebror å regne, sett opp mot Canal Digital sine rundt 900.000 abonnenter. I Oppegård og Ski er de på god vei å grave seg innpå Canal Digital sitt forsprang.

Viken Fiber har en oppstart policy på at de må ha forhåndssolgt fiber til minst 50 prosent av husstandene i området før de begynner å grave ned kabel. Tom Erik Orten er salgssjef hos Viken Fiber og kan fortelle om god mottagelse.

Høy husstandsdekning

– Vi har blitt tatt godt imot. I Ski tok vi for oss et område med 2 200 husstander, hvor over 60 prosent bestilte fiberbredbånd av oss. Folk flest har begynt å skjønne hva fiber er.

– Hva er det da?

– Fiber gir deg symmetrisk bredbånd, det betyr at du får den samme opp- og nedlastningshastigheten. Har en bredbånd gjennom kobberkabelen er det linjen som setter kapasiteten for hva som kan leveres av båndbredde. Med fiber har kabelen ingen begrensning.

LES OGSÅ: Bredbånd og tv-signaler tilbake i Ski 

– Hva bestiller kundene?

– De fleste bestiller 300 Mbps i opp- og nedlastingshastighet.

– Trenger folk flest så stor kapasitet?

– Vi selger det kundene ønsker – og det viser seg at kunder som har gode internettlinjer, bruker nettet mer.

Altibox har målt en dobling av datatrafikken fra 2014, og her viser det seg at blant annet video er en stor del av årsaken.

De fleste av Viken Fibers nye kunder har internett fra før og nesten alle har tv. Med tanke på at Canal Digital er den største aktøren i området på dette området, er det ingen tvil om at de mister kunder.

Takler konkurransen

Det er Telenor som eier Canal Digital. Tormod Sandstø, informasjonssjef for bredbånd i Telenor Norge AS, mener de er godt rustet for å møte konkurransen.

– Canal Digital er vant til å jobbe i et marked med tøff konkurranse, der vi hele tiden jobber med å levere enda bedre produkter og løsninger til våre kunder. Denne konkurransen lever vi godt med.

LES OGSÅ: NMBU-professor: - Bananer har mer sukker enn Coca-cola 

– De aller fleste får i dag dekket sine bredbåndsbehov via bredbånd 25 eller bredbånd 50. Da kan alle i familien være på nett, streame, spille, se film eller jobbe – og samtidig ha masse kapasitet til overs. I tillegg tilbyr vi i dag bredbånd 100 for de spesielt kresne, og kommer til å lansere et enda kraftigere produkt i løpet av høsten. Sammen med Telenor investerer vi milliardbeløp årlig for å sikre kundenes bredbåndsbehov, i dag og i fremtiden.

– Hva gjør dere konkret?

– I Ski og Oppegård jobber vi med å informere våre kunder om mulighetene og kapasiteten som ligger i nettet de allerede har, både via våre kundekonsulenter og andre kanaler.

Artikkeltags