Gå til sidens hovedinnhold

Bane NOR og Rambøll har signert kontrakt for hensetting på Østfoldbanen

Artikkelen er over 3 år gammel

En milepæl er nådd i arbeidet med utbyggingen av dobbeltspor på Østfoldbanen, anser Bane NOR.

Prosjektdirektør i Bane NOR Utbygging, Helga Nes, og administrerende direktør Ole-Petter Thunes i Rambøll, har signert kontrakt om planlegging av flere hensettingsprosjekter på Østfoldbanen.

Det skriver Bane NOR i en pressemelding som ble sendt ut i kveld, torsdag.

Signeringen fant sted mandag og kontrakten innebærer, ifølge Bane NOR, gjennomføring av hovedplan og kommunedelplan for hensetting på Østfoldbanen, samt opsjon på detaljplanfasen.

Les også

Follobane-entreprenør nær konkurs – Bane Nor i hastemøte i Roma torsdag

 

– Sentralt for InterCity

– Med signeringen av denne kontrakten har vi nådd en viktig milepæl. Vi kan nå starte for fullt med planleggingen av hensettingsanlegget, som er sentralt for å få tatt ut gevinstene fra InterCity-prosjektet med flere tog og kortere reisetider, sier prosjektdirektør Nes.

Dette er hensettingsanlegg

«Et hensettingsanlegg inneholder spor, serviceplattformer, tilkopling for vannfylling og tømming av toaletter, samt tilkopling av togvarme og servicerom for betjening og renhold.»

Kilde: Bane NOR

I løpet av januar starter arbeidet med å lage en forstudie av alternative plasseringer av nye hensettingsanlegg.

– Hensikten er å kvalitetssikre arbeidet som er gjort tidligere, og i samarbeid med kommuner og sektormyndigheter komme frem til hvilke alternativer som skal utredes videre, skriver Bane NOR i sin pressemelding.

Starter planprogram

Parallelt vil arbeidet med planprogram starte opp. Det er grunnlaget for den videre planleggingen, melder Bane NOR.

– For å kunne sette inn flere tog på Østfoldbanen i takt med utbyggingen av dobbeltspor, trengs det ett hensettingsanlegg i Moss/Rygge/Råde og ett til to hensettingsanlegg i Fredrikstad/Sarpsborg-regionen.

Kommentarer til denne saken