Prosjektdirektør i Bane NOR Utbygging, Helga Nes, og administrerende direktør Ole-Petter Thunes i Rambøll, har signert kontrakt om planlegging av flere hensettingsprosjekter på Østfoldbanen.
Det skriver Bane NOR i en pressemelding som ble sendt ut i kveld, torsdag.
Signeringen fant sted mandag og kontrakten innebærer, ifølge Bane NOR, gjennomføring av hovedplan og kommunedelplan for hensetting på Østfoldbanen, samt opsjon på detaljplanfasen.

Follobane-entreprenør nær konkurs – Bane Nor i hastemøte i Roma torsdag
– Sentralt for InterCity
– Med signeringen av denne kontrakten har vi nådd en viktig milepæl. Vi kan nå starte for fullt med planleggingen av hensettingsanlegget, som er sentralt for å få tatt ut gevinstene fra InterCity-prosjektet med flere tog og kortere reisetider, sier prosjektdirektør Nes.
I løpet av januar starter arbeidet med å lage en forstudie av alternative plasseringer av nye hensettingsanlegg.
– Hensikten er å kvalitetssikre arbeidet som er gjort tidligere, og i samarbeid med kommuner og sektormyndigheter komme frem til hvilke alternativer som skal utredes videre, skriver Bane NOR i sin pressemelding.
Starter planprogram
Parallelt vil arbeidet med planprogram starte opp. Det er grunnlaget for den videre planleggingen, melder Bane NOR.
– For å kunne sette inn flere tog på Østfoldbanen i takt med utbyggingen av dobbeltspor, trengs det ett hensettingsanlegg i Moss/Rygge/Råde og ett til to hensettingsanlegg i Fredrikstad/Sarpsborg-regionen.