Gå til sidens hovedinnhold

Kygo AS vil ha designer Rita Schäffers rettigheter til navnet Cloud Nine

Artikkelen er over 5 år gammel
(Akershus Amtstidende)

I 25 år har den prisbelønte klesdesigneren Rita Schäffer fra Drøbak skapt klær under varemerket Cloud Nine. Nå gjør Kygo AS krav på samme navn og ønsker Schäffers rettigheter slettet.

Det var VG som først skrev om saken.

– Cloud Nine er en merkevare jeg har bygget opp, sier Rita Schäffer som har sittet på rettighetene til navnet siden hun fikk det registrert i 1999. Da var Kygo åtte år gammel.

Storm på telefonen

Dagen etter at VG skrev saken «Kygo i kleskonflikt: Kan bli saksøkt» har ikke telefonen stått stille hos drøbakdesigneren.

– Det har vært en storm, men nitti prosent har vært støttende og bedt meg stå på, smiler Schäffer som i 2011 mottok merket for God design. Hun er også kjent som stjernedesigner av klesmerket Devold.

Cloud Nine er et uttrykk for syvende himmel. Det passer ikke spesielt godt på situasjonen som har oppstått mellom Schäffer og artisten Kygo sitt selskap Kygo AS.

Kles-trøbbel

Forrige helg holdt den superpopulære artisten sin egen Cloud Nine-festival i hjembyen Bergen. Også debutplaten bærer tittelen Cloud Nine.

– Det er helt uproblematisk. Det er rettighetene i varegruppe 25, som gjelder kleskolleksjoner, denne saken gjelder, forklarer Rita Schäffer.

Det betyr at kun Schäffer har lov til å bruke navnet Cloud Nine i markedsføring og salg av sko- og kleskolleksjoner i Norge. Internett er intet unntak.

Brøt dialog

I mars fikk drøbakdesigneren en telefon fra selskapet Kygo AS som hadde fått avslag på sin søknad om rettighetene til å bruke navnet Cloud Nine i produksjon av klær, sko og caps'er. Kygo var for sent ute.

– Jeg sa først ja til å gå i dialog med dem og hadde tro på at vi skulle komme fram til en løsning, sier Schäffer som vi treffer på kontoret ved Sundbrygga.

Tilbudt latterlig sum

Men etter at Kygo AS i våres tilbød det Schäffer kaller en «latterlig sum» for rettighetene, stoppet dialogen. Lenge var det stille, før det dumpet ned et brev som gjorde designeren opprørt:

I brevet skriver Patenstyret at Kygo AS har søkt om å få Rita Schäffer slettet som rettighetsinnehaver av merkevaren Cloud Nine.

– En respektløs måte å gå fram på. Selv om Kygo er stor og jeg er liten gir jeg ikke fra meg et helt livsverk uten videre, sier Schäffer som understreker at hun på ingen måte har noe imot den unge artisten.

– Han er en ung gutt som gjør det utrolig bra, det er managementet jeg mener oppfører seg svært dårlig når de går fram på denne måten. En slik framgangsmåte blir lagt merke til i bransjen og skaper dessverre dårlige vib'er, også for Kygos navn, legger hun til.

Må dokumentere

Kygo AS' argument for å få henne slettet er, ifølge Schäffer, at de mener hun benytter navnet for lite aktivt. Aktiviteten må hun derfor dokumentere før Patentstyret treffer sin avgjørelse.

– Jeg har frist ut måneden med å sende inn dokumentasjon, sier Schäffer som i fjor bygget opp en egen Cloud Nine-kolleksjon. Deler av den ble presentert på høstmessen i Norsk Moteforum.

– Kygo AS hevder de ikke har tenkt å produsere varer i samme kategori som meg, så jeg forstår ikke hvorfor de på død og liv vil sikre seg rettighetene. For meg handler det også om prinsipper, sier Rita Schäffer som med denne saken har fått uventet blest om merkenavnet.

– Jeg får satse på at all reklame er god reklame, smiler hun.

– Og hva hvis det ikke går din vei?

– Jeg velger å tro at de kommer til sans og samling, og satser på at det løser seg.

Kommentarer til denne saken