Olav Thon er ferdig med Moss Lufthavn Rygge

Planer: Olav Thon samlet mandag formiddag til møte for å snakke om fremtiden til Moss lufthavn Rygge.

Planer: Olav Thon samlet mandag formiddag til møte for å snakke om fremtiden til Moss lufthavn Rygge. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Klokken 10 møttes Olav Thon og de andre aksjonærene i Oslo for å snakke om planene for Moss Lufthavn Rygge. - Det kom vel egentlig ingenting ut av møtet i dag, sier Thon.

DEL

Til stede på møtet er Fylkeskommunen, Olav Thon, Orkla og representanter for den nye grupperingen.

Det knyttet seg stor spenning til hva som kommer ut av møtet, som har vart i én time og 20 minutter.

- Vi trenger mere tid for å komme til enighet ingenting som innebærer fortsatt drift ved flyplassen, vi har ikke blitt forelagt en økonomisk plan, og ingen forslag er lagt på bordet fra den nye eieren, sier Mageli etter møtet med den nye investeringsgruppen.

- Vi er positive og tar den nye konstellasjonen på alvor, men i  dag kan jeg ike si at det kom noe nytt, som gjør at vi kan si at det blir fortsatrt drift.

Men han vil ikke kalle gruppen useriøs.

- Det betyr at det går mot  nedleggelse av Rygge.

- Vi er opptatt av å få en god  løsning, og vi tror at det er helt avgjørende at Avinor blir med. Vi venter på politisk avklaring, sier Mageli.

Selger aksjene sine for en krone

Olav Thon sier han hadde håpet at det skulle kommet med ut av dagens møte.

- Det er kompolisert å drive en flyplass, og det kom vel egentlig ingenting ut av møtet i dag. Ikke overrasket over det, jeg hadde kanskje trodd at de hadde kommet litt lenger i sine undersøkelser og forhandlinger. Klimaet under møtet var positivt, og dukker det opp grupperinger som vil sørge for videre drift ved flyplassen er de hjertelig velkommen, sier Thon.

- De som bør være på banen er Avinor og Forsvaret. De blir jo påført utgifter for flere titalls milioner ved nedleggelse, sier Thon.

Han har tro på fortsatt drift ved Rygge som en avlastningflyplass for Gardermoen.

- Den nye rullebanen til 20 mililiarder belastes det norske folk, så jeg er optimist og tror staten kommer til å bryte inn og ta seg av Rygge. Hvi sstaten ikke legger penger på bordet, alle aksjonærenes penger, altså Orkla 40 prosent , Østfold fylkeskommune 20 prosent, og mine 40 prosent, tapt.

- Jeg vil være fornøyd om jeg ikke får mer enn én krone for mine aksjer, men gjelden vil ikke vi ta noe ansvar for. Jeg har ytt nok, og er ferdig med flyplassdrift.

- Tynn suppe

Flyplassdirektør Pål Tandberg var skuffet etter dagens møte med investorgruppen.

- Det Rygge Airport kom med var "tynn suppe", sier Tandberg til Moss Avis.

Lange møter

Klokken 12 er investorgruppen i gang med et nytt møte med Pål Tandberg, der han forteller dem om hvordan man driver en flyplass.

Når dette møtet er over blir det så et nytt møte med dagens eiere og investorgruppen. Etter det vil man komme med en meddelelse om hva som vil være veien videre.

Orkla er ferdig på Rygge

Håkon Mageli i Orkla var tilgjengelig for pressen i noen minutter ved 12-tiden, men sier han ikke kan kommentere om hvem som fremdeles er med, eller om utfordingene ved videre drift.

- Dette er en komplisert sal med store interesser på spill, sier Mageli til Moss Avis.

Når det gjelder de ansatte håper han å kunne gi et klart svar.

Mageli sier de hadde sett positivt på fortsatt drift, men at Orkla er ferdig med flyplassdrift.

- Thon-gruppen og Orkla er stort sett enige om hva som skal skje med Rygge, og det skjer uten oss, vi eier 40 prosent, men vi har tatt vårt tap på 171 millioner kroner, sier han.

- Vi skal snakke med pressen etterhvert, og komme med en felles uttalelse.

Lover pressekonferanse

Vår journalist Jon Gran er i Oslo, og han forteller at presskorpset kom til stengt dør i dag morges.

- Akkurat nå vet vi ikke hva som skjer. Det er et stort oppbud av pressefolk er her, men det er ingen pressekonferanse, og det har visstnok heller aldri vært planer om det heller. Ingen journalister slipper inn, og ingen vet hva som skal skje, fortalte han ved 10-tiden.

– Vi skal dit for å presentere vår plan, og skal ha en dialog med ham, sa tidligere forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen til Aftenposten like før møtet startet.

Strøm Erichsen nektet å si noe om hva som ville komme fram på pressekonferansen som skal gå av stabelen klokken 12.

Ingen løsning

Fylkesordfører Ole Haabeth var også med på møtet med Thon, og sier at ingen løsninger er på plass.

- Alt er fortsatt veldig mye usikkerhet rundt dette prosjektet, sier Haabeth til Moss Avis.

Investor Riulf Rustad er også på plass på Thons hovedkvarter i Oslo.

Investor Riulf Rustad er også på plass på Thons hovedkvarter i Oslo.

Hittil har både investor Riulf Rustad og leder for det nyopprettede selskapet Rygge Airport AS( RA). Knut R. Johannessen er på plass for å møte Olav Thon i Thons hovedkvarter i Stenersgata i Oslo.

Onsdag i forrige uke ble det kjent at et nytt selskap vil overta driften på Rygge. Blant aksjonærene er tidligere statsråd Anne-Grethe Strøm-Erichsen som er styreleder, nestleder i styret er tidligere konsernsjef i NSB. Samt Einar S. Enger, Knut Johannessen, Einar Skaarseth Enger, Ingvild R. Myhre, Kristin Hjelmaas Valla og Øystein Høsteland Sundby.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken