- Enkelte har nok opplevd det som litt kaotisk

Ikke plass: Mange måtte mange stå igjen i Vestby fordi bussene som erstattet toget, var fulle, forteller en reisende.

Ikke plass: Mange måtte mange stå igjen i Vestby fordi bussene som erstattet toget, var fulle, forteller en reisende. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Mandag var første hverdag med buss for tog på deler av Østfoldbanen. Kommunikasjonssjef Persontog i NSB, Åge-Christoffer Lundeby, ser ikke bort fra at den nok har blitt opplevd som litt kaotisk, men mener de reisende har satt seg godt inn i situasjonen.

DEL

I seks uker skal det foregå sommerarbeid på og rundt Oslo S. I forbindelse med den nye Follobanen og bygging av ny Ski stasjon er det ingen togspor mellom Ski og Oslo. De reisende på Østfoldbanen må dermed ta buss for tog på hele eller deler av strekningen, alternativt en kombinasjon av buss og T-bane.

Kommunikasjonssjef NSB persontog Åge-Christoffer Lundeby bekrefter mandag kveld at det har vært utfordringer med avviklingen av trafikken.

- Det har vært trangt på togene fra Moss, spesielt regiontogene. På en avgang måtte vi kjøre noen drosjer fra Moss og innover fordi det ikke var plass til flere i toget. Ellers har det vært stort sett nok busser, men det har vært litt treigt å få dem av gårde. Og enkelte har nok opplevd det som litt kaotisk på Vestby og Ås i dag, sier han.

LES OGSÅ: Seks uker med buss for tog er igang - dette bør du vite

Som i fjor

Han mener ikke at det er noe spesielt de reisende kan gjøre for å få det til å gå mer smidig.

- Det virker som om mange har satt seg godt inn i det. På mange måter er det det samme som møtte dem i fjor sommer. De har gjort det de kan gjøre. Samtidig er det slik at man må rett og slett beregne seg god nok tid slik at man rekker det man skal.

Han tror at situasjonen vil gå seg litt til utover sommeren.

- Det er nok vanskeligst denne uka og i uke 31, hvor det er flest kunder. Vi gjør jo alt vi kan for å få frem folk, men det er noen forutsetninger som ikke er til stede for at vi skal få det til helt, som blant annet vedlikehold av regiontogsettene, avslutter han.

Artikkeltags