Flere velger toget – NSB med resultat på over en halv milliard før skatt

STANS: Til tross for stadige problemer i togtrafikken, velger stadig flere å ta toget.

STANS: Til tross for stadige problemer i togtrafikken, velger stadig flere å ta toget. Foto:

DEL

OSLO: Torsdag la NSB frem sin årsrapport for 2018. Den viser fortsatt økning i antall reisende. NSB-konsernet kan levere et resultat før skatt på 585 millioner kroner for i fjor, ifølge en pressemelding.

– NSB-konsernet leverer et godt økonomisk resultat der både buss- og persontogvirksomheten bidrar med økte driftsinntekter og gode økonomiske resultater, sier konsernsjef i NSB-konsernet, Geir Isaksen.

Det ble gjennomført 70,7 millioner reiser med NSBs tog i Norge i 2018, hvilket innebærer en økning på over 6,4 prosent fra året før.

– Vårt mål er at flere velger å reise miljøvennlig med buss eller tog. Det er derfor gledelig at flere velger å ta toget, sier Isaksen i pressemeldingen.

Konkurranse

NSB-konsernet må imidlertid belage seg på økt konkurranse. I oktober i fjor ble det klart at Go-Ahead fikk kjøringen på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen fra 15. desember 2019, mens NSB ble innstilt som nummer to. I desember i fjor leverte NSB inn tilbud på kjøring på de syv togstrekningene i Pakke Nord, som avgjøres i juni. Og samme måned ble underlaget for konkurransen om Pakke Vest  offentliggjort.

Ifølge pressemeldingen har bussvirksomheten lykkes godt i andbudsmarkedet i Norge, og ekspressbuss går godt i både Norge og Sverige.

– Vi er godt fornøyd med at vi i bussvirksomheten har beholdt markedslederrollen i Norge i et år hvor mange av våre eksisterende oppdrag har vært ute på anbud. Det viser at Nettbuss er konkurransedyktig og at medarbeiderne gjør en svært god jobb, sier Isaksen.

Godsaktørene på jernbanen har imidlertid slitt med lønnsomheten i mange år, og konkurransen mot godstransport på veien er hard. CargoNet har derfor iverksatt omfattende effektiviserings- og forbedringstiltak i kombinasjon med arbeid for å forbedre rammebetingelsene for gods på bane.

– Vi er inne i en alvorlig situasjon der alle muligheter for å sikre stabil og lønnsom drift i CargoNet vurderes, sier Isaksen.

Artikkeltags