Nå er Oslofjordtunnelen gratis

Nå er det gratis i Oslofjordtunnelen. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.v.) slo av innkrevingen i morges sammen med avdelingsdirektør Nils Skarbø i veivesenet.

Nå er det gratis i Oslofjordtunnelen. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.v.) slo av innkrevingen i morges sammen med avdelingsdirektør Nils Skarbø i veivesenet.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) strålte i medienes blitzlys. For Liv Gustavsen i Akershus FrP var det en fantastisk morgen, ja en skikkelig jubeldag. Men de er enige om at det er en forsinket jubel.

DEL

– For meg som leder i Akershus Frp var dette en fantastisk morgen å våkne opp til. For en FrP-er er dette en jubeldag, sier Liv Gustavsen (bildet).

Forsinket jubel?

– Oslofjordforbindelsen var nedbetalt for tre år siden. Deretter har pengene gått i veivesenets sparebøsse for ny oslofjordforbindelse. Stemmer ikke det, Solvik-Olsen?

– Jo, denne bomstasjonen burde vært nede for lenge siden, men den forrige regjeringen valgte å videreføre den. De rødgrønne ville ha bomstasjonen videre. Nå er det resultater av vår politikk. Vi har fjernet bomstasjoner seks-sju andre steder i landet, og nå har vi også gjort det her. Jeg gikk til valg på løftet om færre bomstasjoner, sier Ketil Solvik-Olsen som stanset pengestrømmen til veivesenets bompengeselskap onsdag 31. august klokken 07.00.

Han tenker på både bro og tunnel?

– Lokalt har Fremskrittspartiet ivret for broløsning. Hva slags forbindelse vil dere sentralt at folk i Akershus og Buskerud skal få, nytt tunnelløp eller ny bro?

– Vi vil ha en bedre forbindelse, men mange i Fremskrittspartiet vil ha bro. Samtidig vet vi at det er en del som protesterer mot det, sier Solvik-Olsen og vrir seg litt på dette som i all hovedsak skulle være en jubeldag.

En smilende bilist tuter livlig og viser tommelen opp til samferdselsministeren som gir folk i lokalmiljøet dette svaret:

– Det er ulike fordeler ved å velge en ny tunnelløsning, men vi vet at urfordringene her ved Oslofjordtunnelen med bratte stigninger kan skape problemer også hvis vi bygger noe nytt. Der gjør Statens vegvesen en ekstra utredning for oss med å vurdere fordeler og ulemper ved de ulike prosjektene.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og leder i Akershus FrP Liv Gustavsen gratulerte hverandre med nedleggelse av bomstasjonen på Måna i Frogn.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og leder i Akershus FrP Liv Gustavsen gratulerte hverandre med nedleggelse av bomstasjonen på Måna i Frogn.

– Målsettingen min er å få en bedre løsning. Vi kan ikke ha ett tunnelløp slik vi har i dag. Vi skal også sørge for at trafikken på land fungerer bedre og der begynner vi allerede å utbedre på riksveien på landsida i Buskerud, sier Ketil Solvik-Olsen.

Mange "jublet" med bilhornet

Da mannskaper i oransje kjeledresser tapet over prisinformasjonen var det mange sjåfører i både personbiler og større kjøretøyer som "jublet".

"Jubelen" kom i form av bilhorn og tommelen opp.

Oslofjordforbindelsen ble åpnet 25. juni i år 2000. Man kalkulerte med 4200 passeringer i døgnet, men man oppnådde bare 2650 passeringer det første året. Nå nærmer nivået seg 8000 i året, og flere fagfolk Amta snakket ved Oslofjordtunnelen regner nå med en kraftig trafikkøkning.

En av de faste brukerne av tunnelen, trailersjåfør Frank Teige Hølen (bildet nedenfor) fra Buskerud, forteller at det for hans firma vil det bety mange sparte kroner.

- Vi er åtte biler i firmaet og kjører her hver dag. Jeg tror trafikken vil øke kraftig i tunnelen nå som . Dette blir veldig bra, sier han.

Artikkeltags