Mye fortsatt uklart rundt svensk grensekontroll

Svensk politi satte opp gjerder ved Hyllie stasjon i Malmø søndag kveld. 8.000 mennesker pendler daglig mellom Sverige og Danmark. Det er ventet store køer når id-kontrollen settes i verk fra midnatt.

Svensk politi satte opp gjerder ved Hyllie stasjon i Malmø søndag kveld. 8.000 mennesker pendler daglig mellom Sverige og Danmark. Det er ventet store køer når id-kontrollen settes i verk fra midnatt. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Få timer før det innføres full ID-kontroll på grensen til Sverige var fortsatt mye uklart rundt håndteringen. Frustrasjonen vokser, særlig blant pendlere mellom Sverige og København.

DEL

FOLLO: Det fryktes både store forsinkelser og økte billettpriser på tog, buss og ferjer. Og passasjerene blir sannsynligvis utsatt for dobbel kontroll, både overfor transportselskapet og deretter den ordinære kontrollen av grensepolitiet.

Også fra Norge må gyldige ID-papirer medbringes når grensen til Sverige skal passeres.

Transportselskapets ansvar

I desember besluttet den svenske Riksdagen å innfører ID-kontroll av alle reisende på fly, ferjer, busser og tog til landet fra 4. januar.

Bakgrunnen for tiltakene er flyktningstrømmen der over 160.000 flyktninger så lang er kommet til landet. Den svenske regjeringen har sagt at kontrollen er et grep for å håndtere ankomstene.

Det er det enkelte transportselskap som har ansvar for at den reisende har gyldige identitetspapirer.

Først sist onsdag gikk grensepolitiet ut med informasjon om hvordan ID-kontrollen i praksis skal gjennomføres. Men få timer før kontrollene skal iverksettes er det mye som fortsatt er uklart, blant annet hvordan transportselskapene skal dokumentere at alle de reisende er kontrollert.

I tillegg til å kontrollere alle reisendes id-papirer når de skal gå om bord i fly, tog, buss eller ferje, må også den enkelte transportør dokumentere kontrollene.

– Vi er veldig, veldig frustrerte og kritiske til dette. Vi vet fortsatt ikke hvordan dokumentasjonen skal gjøres, sier pressesjef Christel Grip i Swebus til det svenske nyhetsbyrået TT. Swebus kjører tre-fire turer fra København til Sverige hver dag.

Pendlere

Ifølge det svenske grensepolitiet kan dokumentasjonen gjennomføres ved å vise fram kopier av id-papirene, en passasjerliste med navn der det tydelig går fram hva slags ID-papirer hver person har framvist eller en overvåkningsfilm. Om transportøren ikke kan dokumentere kan den bli idømt en bot.

Flere pendlere sier de nå vil gå over til å bruke bil til jobb. Etter 11 år med togpendling mellom Skåne og København sier Ann-Christin Wesser at hun nå vil ta bilen i stedet.

– Jeg har overveid alle muligheter. Jeg har til og med sett på hvor lang tid det i stedet skulle ta å pendle over Helsingør, men det går heller ikke, sier hun.

Det danske togselskapet DSB opplyser at deres ID-kontroller vil bli gjennomført ved at passasjerene må gå ut av toget på stasjonen ved flyplassen på Kastrup, og sluses gjennom en sperring før de får fortsette reisen til Sverige etter fullført ID-kontroll.

Også fra Norge

De største utfordringene knyttet til den svenske kontrollen vil sannsynligvis være knyttet opp til grensepasseringene fra Danmark til Sverige, hvor så mange pendler daglig. Men også reisende fra Norge må ha nødvendige ID-papirer med seg.

Busselskapet Nettbuss opplyser på sine hjemmesider at alle reisedne fra Norge inn i Sverige må vise et gyldig identitetsbevis når de stiger på bussen. De som ikke er nordiske statsborgere må vise pass eller et nasjonalt id-kort, mens det for nordiske statsborgere holder med et gyldig nordisk førerkort eller et gyldig ID-kort utstedt av et nordisk land. (©NTB)

Artikkeltags